Ordning och reda på fredag. Eller torsdag.
Det är nämligen då vi får besök av städarna. Jepp, vi har tagit oss lyxen att anlita RUT som kommer hem lite då och då för att göra det vi inte anser oss hinna med, det vill säga städa vårt hem.
Vi är långt ifrån ensamma, ungefär en halv miljon människor gör detsamma och det ökar stadigt. Och visst är det skönt. Precis när dammråttorna behagar kika fram kommer torsdagen och vips är de borta igen. Doften av nystädat möter mig i hallen när jag kommer hem.
Den som funderar på att anlita RUT bör dock tänka efter noga innan. Dels kostar det givetvis en slant, dels uppkommer situationer man inte kan föreställa.
Kvällen innan städarna ska komma råder det exempelvis full aktivitet hemma i Appelgrenska palatset. Vi plockar till, plockar upp, röjer med disken och skapar öppna ytor.
Det känns ju lite dumt att städarna ska lägga tiden, det vill säga våra pengar, på att springa runt och plocka upp barnleksaker och kläder i stället för att lägga krutet på väsentligheterna.
Så där står vi kvällen innan. Och städar åt städarna.Då börjar man fundera. På livet i stort, givetvis, men även på det lilla. Två personer röjer runt i vår lägenhet i någon timme för att få den att se bra ut. Det låter misstänkt likt det som ska ske dagen efter. Hmmm.
Jag börjar nu därför få allt mer svårt att se logiken med RUT. Vad är det jag håller på med egentligen? Jag, som skulle få tid till att ligga på soffan och titta på tv i stället för att städa, har nu betalat mig in i min egen städfälla. Onsdagar är dessutom en champions leaguekväll.
Att städa åt städarna, är inte det som att spackla och slipa väggen innan målaren kommer eller att själv lossa skruvarna till däcken när däckfirman ska byta däck? Jag får göra allt det tråkiga. Och det kostar dessutom.
En lösning jag funderat på är om det helt enkelt vore bäst att byta städtjänst med städarna. De kommer kvällen innan och gör grovjobbet, det aptråkiga, så kan jag dansa runt med svabben och briljera.
I det vansinne som nu råder känns det som det mest logiska. Vi går uppenbarligen långt i jakten på ordning och reda.
Men ett välordnat hem börjar i förrådet. Ett proppfullt och stökigt förråd ger ett stökigt hem, det är min erfarenhet.
Mitt tips till städfirmorna är därför att skapa en tjänst som innebär att de åker runt och rensar i förråd.
Sakerna har liksom klibbat fast och följer oss genom livets alla förråd. Det går givetvis att hänvisa till nostalgifaktorn och sentimentalitetsfaktorn men ofta är det oanvändbart skräp som ligger där och tar upp plats och som i förlängningen skapar kaos.
Vi behöver helt enkelt någon som talar klarspråk med oss. Som säger sanningen. Tänk er en figur i klass med Arga snickaren, ni vet den där halvgalna snubben som åker runt och styr upp folks misslyckade renoveringar. Han är konstant förbannad och irriterad. En perfekt utgångspunkt när man ska ta tuffa beslut i ett förrådsuppdrag.
- Vad menar du? Vill du behålla den här kartongen med gamla ekonomiböcker från 90-talet? Är du dum i huvudet? Och den här kartongen med din gamla kaffebryggare, den kan fara åt helv...
Behöver jag tillägga att vårt förråd är proppfullt och i behov av ännu en rensning. Där finns bland annat en kartong med gamla ekonomiböcker som trycktes före eurons tid och en kartong med en kaffebryggare som aldrig mer kommer att brygga kaffe. Jag tror den är trasig.
Vi har till och med en så kallad påspåse och en kartongkartong. Påspåsen innehåller andra påsar som blivit över av någon anledning och kartongkartongen innehåller ett antal mindre kartonger som samlats i en stor kartong. Så illa är det och vi behöver nog hjälp här också.
RUT och ROT i alla ära. Ska det bli nån ordning och reda på fredag behövs nog ett SKROT-avdrag också.
Fast det slutar väl med att jag själv får bära bort kartongerna. Och betala för det.