Naturnära lärande för unga

Friluftsliv, jakt, fiske, djur och natur har stått på schemat för 100 mellanstadieelever från Tallbackaskolan i Gällivare förra veckan.

SPÅRAR SKADAT VILT. Lennart Ölvebo, arbetar ideelt för att leta efter skadat vilt vilket eleverna från Tallbackaskolan fick inblick i vid Klassdraget. Foto: kenth Bergmark

SPÅRAR SKADAT VILT. Lennart Ölvebo, arbetar ideelt för att leta efter skadat vilt vilket eleverna från Tallbackaskolan fick inblick i vid Klassdraget. Foto: kenth Bergmark

Foto: kenth Bergmark

Gällivare2009-09-02 06:00
Bakom det nationella initiativet står Sportfiskarna, Jägareförbundet och fiskeredskapsbranschen. Lokal arrangör i samverkan med Tallbackaskolan har varit Gällivares jaktvårdskrets som valt Abborrtjärn, med tillgång till både skog och vatten, som aktivitetsområde. Ny generation
- Många barn har i dag inte samma relation till den omgivande naturen som tidigare generationer. Därmed kan man missa en viktig dimension i tillvaron och undgå förståelse för hur viktig naturen är i alla dess beståndsdelar men också som källa för mänsklig rekreation och återhämtning. Vi vill naturligtvis också engagera nya generationer i vår verksamhet, säger Anki De Wall, ordförande i Gällivare jaktvårdskrets om de lokala engagemanget. Lärar-ok
För barnen handlar det om kunskapsinhämtning med hela kroppen. - Dels görs det på ett roligt sätt. Man får också känna, lukta, smaka och det är undervisning när den är som bäst, säger läraren Åsa Eriksson. Fiske, spårning med hund, tekok på lingonlöv och tallbarr, pinnbrödsbakning, spårtydning och fiskrökning är ett aktivitetsaxplock. Mycket men intressant
Ett späckat schema med många nya begrepp och sammanhang har varit behållningen tycker eleverna. - Jag har aldrig hört talas om något av det här. Men det är intressant, säger Belinda Persson, en av femteklasseleverna från Tallbacka skolan som inte var ensam i sin uppfattning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om