Gällivare vill satsa på Inlandsbanan

Satsa på Inlandsbanan! Den uppmaningen får regeringen nu från Gällivare inför hösten infrastrukturproposition. - Det är en satsning på både miljö och framtid, säger Steve Ärlebrand, Gällivare, ledamot i IEF:s styrelse. Enligt Stig Eriksson, Gällivare, styrelseledamot i IBAB, behövs "bara" 2,5 miljarder.

angelägen satsning. Gällivares representanter i Inlandskommunernas ekonomiska förening,  IEF, kräver en prioritering på Inlandsbanan. För 2,5 miljarder kronor kan sliprar bytas ut, ett modernt trafikledningssystem införas och en elektrifiering av vissa banavsnitt på Inlandsbanan genomföras.

angelägen satsning. Gällivares representanter i Inlandskommunernas ekonomiska förening, IEF, kräver en prioritering på Inlandsbanan. För 2,5 miljarder kronor kan sliprar bytas ut, ett modernt trafikledningssystem införas och en elektrifiering av vissa banavsnitt på Inlandsbanan genomföras.

Foto: Agneta Nyberg

GÄLLIVARE2008-06-09 06:00
Inlandets järnvägar måste ges hög prioritet och ett helhetsgrepp tas i höstens infrastrukturproposition.Det menar Gällivares representanter i Inlandskommunernas ekonomiska förening, IEF, Steve Ärlebrand, och Stig Eriksson, IBAB.Till en kostnad av 2,5 miljarder kan sliprar bytas ut, ett modernt trafikledningssystem införas och en elektrifiering av vissa banavsnitt på Inlandsbanan genomföras.Miljösatsning
Med överföring av merparten av dagens lastbilstransporter i inlandet till Inlandsbanan skulle effekterna bli flera, bland annat minskade koldioxidutsläpp.Använding av biogasbränslen skulle förstärka den effekten och med en inriktning på Inlandsbanan som en experimentjärnväg för ytterligare miljöteknisk utveckling skulle en kunskaps- och teknikexport kunna inititeras.Inlandet, och Sverige, skulle då ges tillgång till ett cirka 200 mil långt järnvägstransportnät som på alla sätt skulle vara bra för miljön.Inte mycket
- 2,5 miljarder motsvarar cirka fem procent av försäljningssumman för Vin & Sprit. Det säger en del om vilka kostnader vi egentligen talar om i förhållande till förväntade och möjjliga effekter. Det finns ett Sverige innanför kustremsan också där människor bor och verkar. I först hand handlar det om godsöverföring från lastbil till järnväg och på lite längre sikt att göra Inlandsbanan till ett viktigt persontransportstråk. Lite har gjorts men inte tillräckligt för att kunna utnyttja hela inlandsbanans potential. Regeringen har chansen till hösten. Inte minst ur en miljösynpunkt kan en satsning på inlandsbanan bli en vägvisare, säger Stig Eriksson (v), styrelseledamot i IBAB.Enligt Steve Ärlebrand är det av yttersta vikt att ge inlandet, och därmed hela Sverige, tillgång till ett framtida järnvägstransportnät.Bygga för framtiden
- Vi kommer fortsatt att ha behov av transportlösningar för råvaror, andra resurser och produkter från inlandet. I vissa avseenden behövs även en avlastning av stambanan. För att ersätta miljöpåverkande transittrafik som i dag sker med lastbil, för transporter av skogsråvaror och skogsprodukter, som vi fortsatt kommer att ha behov av, för inlandstursimen och en mängd andra saker betyder en satsning på inlandsbanan att vi bygger för framtiden och är det inte det regeringen ska göra, säger han.Inom IEF finns förslag på så kallad OPS-lösning, offentlig privat samverkan, vilket innebär medfinansiering av privat kapital från näringslivet, för upprustningen av Inlandsbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om