Förra året besökte uppskattningsvis drygt 45.000 personer Boden Alive. I år ligger målet ännu högre.
- Vi har gjort stora förändringar från förra året och siktar på 60.000 besökare, säger Mats Jacobsson, arrangör för andra gången.
Bland annat har en enorm scen hyrts in. 21 meter bred, 9 meter djup och 8 meter hög ger stort utrymme för de artister som ska underhålla bodensarna.
- Vi fokuserar också på att det ska finnas aktiviteter hela tiden från klockan 12 på dagen till sena kvällen. Förra året la vi nästan all tid och kraft på säkerheten eftersom det var första året vi arrangerade och ville visa att vi klarade av det.
Reastart och ansiktsmålning
Efter att ha fått med beröm godkänt från Länsstyrelsen, polis och räddningstjänst känner de att de också kan lägga fokus på annat i år.
- Det är inte så att vi säger att vi kan det, men vi kan satsa på annat också. Förutom att scenen kommer att ligga upp mot stan på Kvarnängen tillsammans med två serveringstält så kommer vi att ha ytterligare ett tält längs Bränna Strand.
Även om själva festivalen börjar på torsdagen så anordnade Svensk Handel aktiviteter under onsdagen. Bland annat hade butikerna reastart och öppet till 22.00, det fanns hoppborgar och ponnyridning. Barn med ansiktsmålning sågs också i centrum och senare på kvällen bjöds det på familjeföreställningen Prinsessan och superhjältens show.