Personalen på Golfkullens förskola fick en förfrågan från sin rektor om deltagande. Förslaget fick starkt gehör. Personalen fick ansvar att formulera projektet för de tre förskolorna i Sävast, Krakow och Malaga.
Lärande om återvinning och naturupplevelser har varit honnörsord under projektets två år. En intervju med barnen i början och vid projektslutet blev en slags ram.
Utbyte
Utbyte genomfördes via besök i respektive förskolor i de tre länderna. Vid träffarna redovisades utfört arbete och planering gjordes för kommande period.
På onsdagskvällen hölls en avslutningsträff för projektet. Barn, föräldrar och personal på Golfkullens förskola kunde titta på en utställning, gjord av barnen.
- De har varit väldigt engagerade, intygar Carola Nilsson, förskollärare, när Kuriren får en förhandstitt. Här har de till exempel ritat hur det blir biogas.
Skräpet
Barnen har klart förstått kretsloppet.
"Vad händer med skräpet? Sopbilen kommer och hämtar det till återvinningen. Där slängs det och det kommer en massa eld för man bränner soporna", säger ett barn i en intervju.
Förutom själva projektet hann deltagarna studera hur det fungerar i de andra ländernas förskolor.
- I Polen är barnen inte ute i samma utsträckning som i Sverige, berättar Marie Lejon, förskollärare. Här har vi ett helt annat synsätt. Vi tycker att barnen ska vara ute för att de då håller sig mer friska. I Polen anser föräldrarna att barnen blir sjuka om de är ute. Barnen har exempelvis inga galonkläder.
Självständighet
Besökarna från Krakow och Malaga tog i sin tur intryck av Sävastbarnens självständighet. Och särskilt gällande de minsta som går med sin tallrik i samband med måltiderna.
Noteringar från Spanien talar om litet mer skolbetonad verksamhet redan från tre år.