Jubilar
Håkan var tills helt nyligen född och uppvuxen i byn Vittjärv utanför Boden, vilket nu de lärde tvistar om. Ehuru det kom sig att en vägskylt, till synes självgående och på eget bevåg, flyttades närmare väg 97 och därmed felaktigt antyder att Håkan föddes i grannbyn Kusån.
Förutom att ägna barnaåren i Vittjärv åt att hoppa mellan isflak i den oreglerade Luleälven samt köra moped och motorcykel fanns musikintresset redan i tidig ålder. Vilket kanske inte var så konstigt med tanke på att Håkans farmor ägde ett piano.
I början av 1900-talet prenumererade denna lantbrukarhustru på Damernas Musikblad för att hålla sig à jour med vad som hände i den klassiska musikens värld i Stockholm och Europa. Ungdomens 50-tal lockade dock med andra tongångar varpå en begagnad saxofon inhandlades vilken i kombination med ihärdiga självstudier ledde till en hel del rock’n roll.
Saxofonen såldes sedermera till förmån för den mycket viktiga investeringen i en moderiktig duffel. Något som vi antar möjligen hade större chanser att imponera på tjejerna än just saxofonen.
1959 träffade teknisten Håkan flickskolestuderanden Anita och tycke uppstod. De gick på bio och såg ”Härifrån till evigheten”, och på den vägen är det.
Ett stort motorintresse har alltid funnits vilket ledde till köpet av en röd Porsche 356 som i början av 60-talet gav fart och fläkt i tillvaron. Hur mycket gott som än kan sägas om detta bilmärke så var just den modellen ingen praktisk familjebil varpå ögonstenen såldes till förmån för en Volkswagen 1500. Strax därefter föddes sonen Magnus och, några år senare, dottern Kerstin.
Vid sidan av arbetet på F21 arbetade Håkan under 1960- och 1970-talen som lärare på tekniska aftonskolan för att senare bli chef för Luleå Flygstation och därefter vd på Luleå Lokaltrafik. Numera arbetar han med bokföring och ekonomi i sonens industriteknikföretag. För att värma upp hjärncellerna lägger han varje morgon en digital patiens.
Blickar man tillbaka på de vägar som valdes i Håkans liv så kan man skönja ett visst mönster präglat av återfall.
Förutom att han har hunnit med att vara återfallsknutte när väl barnen var uppvuxna på 1980-talet så föll bilvalet åter på en Porsche år 2007, en 993:a, som sedan följdes av Porsche 996 Turbo X50, Porsche 718 Cayman S och nu senast Porsche 911 GTS.
Musiken är mer av en röd tråd som funnits med genom hela livet med piano- och gitarrspel, i samspel med dottern Kerstin som numera är cellist i Norrlandsoperans symfoniorkester, deltagande i Gammelstads kyrkokör och ledandes en därifrån avknoppad barbershopkör - ett gäng grabbar som träffas och sjunger under trevliga former.
Återfallet när det kommer till just musiken härleds till intresset för saxofonen på 50-talet och som resulterat i införskaffandet av en tenorsaxofon under hösten 2020. Med liv och lust övas det nu intensivt för att få tonbildningen under full kontroll och erövra grepp som spänner över två oktaver.
När Håkan om ytterligare ett år fyller 79++ är vi säkra på att han är en nästintill fullfjädrad saxofonist som funderar på om det inte är dags att uppgradera sin Porsche till en ännu fräsigare modell.
Födelsedagen firas på annan ort.