Växtvärk för rekordstark svensk spelbransch

Den svenska spelbranschen går fortsatt urstarkt. Omsättning, anställningar och antalet nystartade företag ökar kraftigt – men kompetensbrist oroar.
–Vi är oerhört beroende av att folk flyttar hit, säger Johanna Nylander på Dataspelsbranschen.

En kille spelar på Space, världens största gamingcenter fördelat över sju våningsplan i det femte Hötorgshuset i Stockholm. Arkivbild.

En kille spelar på Space, världens största gamingcenter fördelat över sju våningsplan i det femte Hötorgshuset i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Spel2022-10-25 05:30

Många parametrar pekar åt rätt håll för svensk spelutveckling. Det framgår av branschorganisationen Dataspelsbranschens årliga Spelutvecklarindex.

Årets index, baserat på 2021 års siffror, visar en ökad omsättning för tionde året i rad. Jämfört med 2020 ökade omsättningen med 20 procent och uppgick till 27,5 miljarder kronor. Inräknat utländska dotterbolag var omsättningen 59 miljarder kronor, upp från 35 året innan.

– Svenska koncerner har tagit stor plats på världsmarknaden, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen om den kraftiga uppgången.

I bräschen går Karlstadskoncernen Embracer Group som det senaste året vuxit med 90 procent. Med en omsättning på 17 miljarder kronor är man landets, och en av Europas, största spelutvecklare.

93 nystartade bolag

Men bakom Embracer och andra stora aktörer som King, Mojang och Dice (som i sin tur ägs av de utländska bolagen Activision Blizzard, Microsoft respektive EA) finns mängder av mindre bolag som driver på utvecklingen.

I december 2021 fanns 785 spelföretag i Sverige, varav 21 börsnoterade. Det senaste året tillkom hela 93 nya, och antalet anställda ökade med 17 procent från 6 600 till 8 000 personer.

– Det är över 1 300 nyanställningar, vilket är fler än antalet anställda i hela branschen för tio år sedan, säger Johanna Nylander.

Även globalt går spelbranschen starkt, men Sveriges utveckling är både snabbare och stadigare än många andra länders.

– Vi har en väldigt stor bredd, vilket gör att vi har en stabilitet i ökningen. Vi har företag som gör allt från mobilspel till de stora konsolspelen. Att vi har en sådan bredd i vilka som utvecklar spel gör att vi som nation står stabilt när det kommer till kompetens och trender.

Kompetensbrist

Just kompetensen är annars det stora orosmolnet på en annars klarblå spelhimmel. Branschen skriker fortfarande efter skickliga spelutvecklare och är beroende av rekryteringar från andra länder, en utveckling som pågått länge.

I Sverige finns enligt Johanna Nylander flera mycket högkvalitativa spelutbildningar, men efterfrågan på personal växer hela tiden.

– Det är den stora utmaningen framöver. Att få in kompetens utifrån är en förutsättning för att kunna behålla bolagen i Sverige. Hade vi haft obegränsad tillgång på senior personal hade vi kunnat öka mycket, mycket mer än vad vi redan gjort, säger hon.

Fakta: Sveriges största spelbolag

Sveriges största svenskregistrerade spelbolag efter omsättning i miljoner kronor:

1. King 5 545

2. Mojang 5 435

3. EA DICE 1 538

4. Paradox Interactive 1 447

5. Toca Boca 1 342

6. G5 Entertainment 1 316

7. Coffee Stain Publishing 1 182

8. Avalance Studio Group 851

9. Ubisoft Entertainment Sweden 798

10. Embracer Group (moderbolag) 527 (17 037 globalt)

Källa: Dataspelsbranschens Spelutvecklarindex 2022

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!