Suezkanalen förbinder Medelhavet med Indiska oceanen och alla hamnar i exempelvis Indien, Kina, Korea och Japan. Tankfartyg med olja frÄn Mellanöstern gÄr ocksÄ genom kanalen.
Om den Àr stÀngd, fÄr fartygen tuffa hela den lÄnga vÀgen runt Afrika i stÀllet. Det tar cirka en vecka för containerfartyg, om rutten Àr planerad sÄ frÄn början.
ââLigger du redan uppe vid Suez och vĂ€ntar tar det lĂ€ngre tid, pĂ„pekar Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik och transportekonomi.
Som en storm
Om stoppet begrÀnsas till nÄgra dagar, blir följderna inte sÄ stora.
ââDet Ă€r som nĂ€r fartygen fĂ„r ta en omvĂ€g pĂ„ grund av en storm, till exempel, sĂ€ger Woxenius.
En del av tiden kan köras i kapp, om det kniper. Restiden brukar berÀknas enligt en marschfart som ligger en bit under fartygets högsta hastighet. Förbrukningen av brÀnsle ökar markant om man kör i toppfart.
Omkring tvÄ tredjedelar av det som fraktas pÄ containerfartyg genom Suezkanalen Àr komponenter till industrin, och liknande. Om fartyg stoppas uppstÄr det snart brister pÄ monteringsfabriker nÄgonstans.
Ont om containrar
Dyra komponenter, som halvledare, gÄr ofta med flyg. Men Àven lite enklare delar mÄste ju finnas med, till exempel om man bygger bilar.
Vid ett lÀngre stopp i Suez, med frakter runt Afrika i stÀllet, störs ocksÄ planerade transportkedjor. NÀr varken fartyg eller tomma containrar finns pÄ plats i tid blir det snudd pÄ kaos i hamnarna.
EfterfrÄgan pÄ containerfrakter Àr dessutom vÀldigt hög just nu.
ââMan har kanske pĂ„ vissa hĂ„ll överskattat effekterna av pandemin och varit försiktig med att bestĂ€lla hem saker. Nu har man sett att fabrikerna Ă€ndĂ„ kan köras, sĂ€ger Johan Woxenius.
Grillar och utemöbler
Bland konsumentprodukter som kan komma att beröras nÀmner han sÀsongsvaror inför sommaren, som utemöbler och grillar frÄn Asien.
Men hur svÄrt kan det vara att fÄ loss ett fartyg som fastnat i kanalen?
ââEtt fartyg pĂ„ 200 000 ton som kört fast i sand Ă€r inte lĂ€tt att fixa. Man kan behöva muddra, eller lasta av fartyget med pontonkranar, sĂ€ger Johan Woxenius.