SpÀnd vÀntan nÀr trafiken stoppats vid Suez

Suezkanalen Àr en livlina i vÀrldshandeln. Om trafiken dÀr stoppas, vÀntar alla spÀnt pÄ besked om hur lÄngvarigt det blir.
–Ett par dagar Ă€r inget stort problem, sĂ€ger Johan Woxenius, professor pĂ„ Handelshögskolan i Göteborg.

Containerfartyget Ever Given fastnade i onsdags med fören i sanden lÀngs Suezkanalens ena sida. Maskiner sattes in för att grÀva loss fartyget, som blockerade hela kanalens bredd.

Containerfartyget Ever Given fastnade i onsdags med fören i sanden lÀngs Suezkanalens ena sida. Maskiner sattes in för att grÀva loss fartyget, som blockerade hela kanalens bredd.

Foto: Suez Canal Authority / AP / TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-03-25 16:45

Suezkanalen förbinder Medelhavet med Indiska oceanen och alla hamnar i exempelvis Indien, Kina, Korea och Japan. Tankfartyg med olja frÄn Mellanöstern gÄr ocksÄ genom kanalen.

Om den Ă€r stĂ€ngd, fĂ„r fartygen tuffa hela den lĂ„nga vĂ€gen runt Afrika i stĂ€llet. Det tar cirka en vecka för containerfartyg, om rutten Ă€r planerad sĂ„ frĂ„n början.

– Ligger du redan uppe vid Suez och vĂ€ntar tar det lĂ€ngre tid, pĂ„pekar Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik och transportekonomi.

Som en storm

Om stoppet begrÀnsas till nÄgra dagar, blir följderna inte sÄ stora.

– Det Ă€r som nĂ€r fartygen fĂ„r ta en omvĂ€g pĂ„ grund av en storm, till exempel, sĂ€ger Woxenius.

En del av tiden kan köras i kapp, om det kniper. Restiden brukar berÀknas enligt en marschfart som ligger en bit under fartygets högsta hastighet. Förbrukningen av brÀnsle ökar markant om man kör i toppfart.

Omkring tvÄ tredjedelar av det som fraktas pÄ containerfartyg genom Suezkanalen Àr komponenter till industrin, och liknande. Om fartyg stoppas uppstÄr det snart brister pÄ monteringsfabriker nÄgonstans.

Ont om containrar

Dyra komponenter, som halvledare, gÄr ofta med flyg. Men Àven lite enklare delar mÄste ju finnas med, till exempel om man bygger bilar.

Vid ett lĂ€ngre stopp i Suez, med frakter runt Afrika i stĂ€llet, störs ocksĂ„ planerade transportkedjor. NĂ€r varken fartyg eller tomma containrar finns pĂ„ plats i tid blir det snudd pĂ„ kaos i hamnarna.

EfterfrÄgan pÄ containerfrakter Àr dessutom vÀldigt hög just nu.

– Man har kanske pĂ„ vissa hĂ„ll överskattat effekterna av pandemin och varit försiktig med att bestĂ€lla hem saker. Nu har man sett att fabrikerna Ă€ndĂ„ kan köras, sĂ€ger Johan Woxenius.

Grillar och utemöbler

Bland konsumentprodukter som kan komma att beröras nÀmner han sÀsongsvaror inför sommaren, som utemöbler och grillar frÄn Asien.

Men hur svÄrt kan det vara att fÄ loss ett fartyg som fastnat i kanalen?

– Ett fartyg pĂ„ 200 000 ton som kört fast i sand Ă€r inte lĂ€tt att fixa. Man kan behöva muddra, eller lasta av fartyget med pontonkranar, sĂ€ger Johan Woxenius.

Fakta: Suezkanalen

En 17 mil lÄng kanal genom Egypten, frÄn Port Said vid Medelhavet till Suez vid Röda havet (som Àr en vik av Indiska oceanen).

Invigdes 1869. PÄ den tiden minskade kanalen restiden frÄn Asien till Europa med cirka en mÄnad.

Har varit stÀngd pÄ grund av krigshandlingar flera gÄnger, till exempel i Ätta Är frÄn 1967 efter ett krig mellan Israel och dess arabiska grannlÀnder.

Byggdes om pÄ 2010-talet för att kunna ha trafik Ät bÄda hÄllen samtidigt i en större del av kanalens lÀngd.

PÄ vissa stÀllen finns en gammal strÀckning av kanalen kvar, intill den nya. Det krÀvs dock muddring och annat underhÄll för att hÄlla dessa partier farbara.

KÀlla: Nationalencyklopedin, Handelshögskolan i Göteborg

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!