"Fler företag och jobb kommer att gÄ förlorade"

Under sensommaren och hösten trodde handlarna pÄ en ÄterhÀmtning. Men nu ser lÀget Äterigen nattsvart ut, speciellt efter regeringens besked om nya restriktioner.

Dagligvaruhandeln gÄr nÄgot bÀttre Àn sÀllanköpshandeln, men kurvorna pekar nedÄt. Arkivbild.

Dagligvaruhandeln gÄr nÄgot bÀttre Àn sÀllanköpshandeln, men kurvorna pekar nedÄt. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-11-16 06:05

De tvÄ shoppinghögtiderna Black Friday och jul vÀntar runt hörnet, men ÀndÄ ser handlare i Sverige negativt pÄ framtiden. I Svensk Handels barometer för november faller indikatorvÀrdet, som visar hur handlare inom alla sektorer tror att deras försÀljning kommer att utvecklas framöver.

VÀrdet för butiker Àr nu 79,1. Ett tal under 100 innebÀr negativ framtidstro.

– Det Ă€r vĂ€ldigt dystert och det blir inte bĂ€ttre. Företagen sĂ„g en liten uppgĂ„ng i somras och hoppades pĂ„ att rusta sig för den otroligt viktiga julhandeln. Men det blir snarare tvĂ€rtom, sĂ€ger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

"SenfÀrdigt stöd"

MĂ€tningen gjordes 2–12 november, alltsĂ„ innan de nya, tuffa restriktionerna som regeringen presenterade pĂ„ mĂ„ndagen.

– Jag har egentligen inga synpunkter pĂ„ restriktionerna. Men jag Ă€r fascinerad över den snabbhet med vilken de tar till den hĂ€r typen av Ă„tgĂ€rder, medan de Ă€r senfĂ€rdiga nĂ€r det gĂ€ller stöd till nĂ€ringslivet, sĂ€ger Karin Johansson, och utvecklar:

– Det som regeringen sĂ€ger lĂ€gger en vĂ„t filt över hela julhandeln. Det Ă€r mörkt och dystert, och fler företag och jobb kommer att gĂ„ förlorade om inte regeringen snabbar pĂ„ med mer stöd.

Svensk Handel vill bland annat se ett expanderat omstÀllningsstöd.

Ladorna tomma

Tuffast Ă€r lĂ€get för sĂ€llanköpshandeln, men dagligvaruhandeln gĂ„r nĂ„got bĂ€ttre. Även dĂ€r pekar kurvan dock nedĂ„t, vilket Karin Johansson förklarar med fĂ€rre fester och middagar samt att mĂ„nga matbutiker och kiosker inne i stĂ€der har det tufft.

FortsĂ€tter den negativa utvecklingen Ă€r handeln snart tillbaka dĂ€r de var i vĂ„ras – med en viktig skillnad.

– I vĂ„ras hade mĂ„nga att ta av i ladorna. Nu har man redan anvĂ€nt det. Det gör att lĂ€get Ă€r vĂ€ldigt dystert för vĂ€ldigt mĂ„nga, sĂ€ger Karin Johansson.

Ljusglimten i undersökningen finns inom e-handeln, dÀr handlarna fortsatt ser positivt pÄ framtiden.

– MĂ„nga har bĂ„de butiker och nĂ€thandel och lĂ€gger om kapaciteten till e-handel. Men det kompenserar inte fullt ut för tappet i butikerna, sĂ€ger Karin Johansson.

Julhandeln viktig

Hur det blir med julhandeln Àr inte klart, men HUI:s prognoser pekar pÄ att vi kan fÄ se ett ras för sÀllanköpshandeln med upp till 22 procent. För vissa handlare Àr julhandelns betydelse svÄr att överskatta.

– Hos mĂ„nga företag Ă€r julhandeln ryggraden i ett Ă„rs försĂ€ljning, sĂ€ger Karin Johansson.

Fakta: SÄ viktig Àr Black Friday för handeln

I Är infaller Black Friday den 27 november.

Under Black Friday 2019, den 29 november, handlade svenskarna varor pÄ rea för 7,1 miljarder kronor. Det Àr cirka 300 miljoner mer Àn föregÄende Är.

96 procent av Sveriges befolkning uppmĂ€rksammade att det var Black Friday, medan en av tre handlade. I genomsnitt handlade varje person för 2 980 kronor.

30 procent av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53 procent handlade enbart pÄ nÀtet och 16 procent handlade bÄde i fysiska butiker och pÄ internet. 10 procent av de som handlade pÄ Black Friday handlade Àven varor frÄn utlÀndska sajter.

De mest populÀra varorna att handla var klÀder, hemelektronik, skönhet/hÀlsa och media.

KĂ€lla: Postnord

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!