De tvÄ shoppinghögtiderna Black Friday och jul vÀntar runt hörnet, men ÀndÄ ser handlare i Sverige negativt pÄ framtiden. I Svensk Handels barometer för november faller indikatorvÀrdet, som visar hur handlare inom alla sektorer tror att deras försÀljning kommer att utvecklas framöver.
VÀrdet för butiker Àr nu 79,1. Ett tal under 100 innebÀr negativ framtidstro.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt dystert och det blir inte bĂ€ttre. Företagen sĂ„g en liten uppgĂ„ng i somras och hoppades pĂ„ att rusta sig för den otroligt viktiga julhandeln. Men det blir snarare tvĂ€rtom, sĂ€ger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.
"SenfÀrdigt stöd"
MĂ€tningen gjordes 2â12 november, alltsĂ„ innan de nya, tuffa restriktionerna som regeringen presenterade pĂ„ mĂ„ndagen.
ââJag har egentligen inga synpunkter pĂ„ restriktionerna. Men jag Ă€r fascinerad över den snabbhet med vilken de tar till den hĂ€r typen av Ă„tgĂ€rder, medan de Ă€r senfĂ€rdiga nĂ€r det gĂ€ller stöd till nĂ€ringslivet, sĂ€ger Karin Johansson, och utvecklar:
ââDet som regeringen sĂ€ger lĂ€gger en vĂ„t filt över hela julhandeln. Det Ă€r mörkt och dystert, och fler företag och jobb kommer att gĂ„ förlorade om inte regeringen snabbar pĂ„ med mer stöd.
Svensk Handel vill bland annat se ett expanderat omstÀllningsstöd.
Ladorna tomma
Tuffast Ă€r lĂ€get för sĂ€llanköpshandeln, men dagligvaruhandeln gĂ„r nĂ„got bĂ€ttre. Ăven dĂ€r pekar kurvan dock nedĂ„t, vilket Karin Johansson förklarar med fĂ€rre fester och middagar samt att mĂ„nga matbutiker och kiosker inne i stĂ€der har det tufft.
FortsĂ€tter den negativa utvecklingen Ă€r handeln snart tillbaka dĂ€r de var i vĂ„ras â med en viktig skillnad.
ââI vĂ„ras hade mĂ„nga att ta av i ladorna. Nu har man redan anvĂ€nt det. Det gör att lĂ€get Ă€r vĂ€ldigt dystert för vĂ€ldigt mĂ„nga, sĂ€ger Karin Johansson.
Ljusglimten i undersökningen finns inom e-handeln, dÀr handlarna fortsatt ser positivt pÄ framtiden.
ââMĂ„nga har bĂ„de butiker och nĂ€thandel och lĂ€gger om kapaciteten till e-handel. Men det kompenserar inte fullt ut för tappet i butikerna, sĂ€ger Karin Johansson.
Julhandeln viktig
Hur det blir med julhandeln Àr inte klart, men HUI:s prognoser pekar pÄ att vi kan fÄ se ett ras för sÀllanköpshandeln med upp till 22 procent. För vissa handlare Àr julhandelns betydelse svÄr att överskatta.
ââHos mĂ„nga företag Ă€r julhandeln ryggraden i ett Ă„rs försĂ€ljning, sĂ€ger Karin Johansson.