Bokhandlare till börsen – ska växa digitalt

Akademibokhandeln och Bokus blir eget fristående bolag och ansöker om notering på Stockholmsbörsen. Knappast någon vinstmaskin, men vd Maria Edsman siktar på att växa digitalt.

Akademibokhandeln tillsammans med Bokus sätts på börsen. Arkivbild.

Akademibokhandeln tillsammans med Bokus sätts på börsen. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-04-28 17:33

Ägaren Volatis bolagsstämma beslöt på onsdagen att dela ut aktierna i dotterbolaget Bokusgruppen till aktieägarna för att sedan noteras på handelsplatsen Nasdaq First North.

Siktet är inställt på första veckan i juni, berättar vd Maria Edsman.

Gungor och karuseller

Tajmingen med pandemin i ryggen, som pressat resultatet ner på minussidan, är inget som direkt bekymrar henne.

– Det vi har förlorat på gungorna har vi tagit igen på karusellerna. Så på så vis tycker jag inte det är en dålig tajming, säger hon.

Karusellerna är i det här fallet e-handeln som ökat kraftigt. Hälften av den totala försäljningen sker över nätet. Bokusgruppen har en marknadsandel inom e-handeln på drygt 30 procent, enligt Maria Edsman. Men marginalerna är lägre i e-handeln så tappet i de fysiska butikerna har pressat lönsamheten.

Märker inget av Amazon

Av konkurrensen från e-handelsjätten Amazon har hon inte märkt något alls. Bokus har heller inget samarbete med Amazon, som att sälja via deras plattform.

Men även om bokhandeln var tidigt ute i den digitala världen, så finns plats för Akademibokhandelns fysiska butiker.

– Jag tror mycket även på den fysiska handeln. Kunderna uppskattar fortfarande våra fysiska butiker, säger hon.

De är cirka 100 till antalet och så länge de bär sig kommer de få finnas kvar. Kanske kan någon butik här och där behöva flyttas i och med nya beteenden i pandemins spår, enligt Maria Edsman.

På digitala abonnemang är Bokusgruppen än så länge en ganska liten spelare eftersom man var ganska sen in på den marknaden. Men Maria Edsman planerar för en ökad investeringstakt.

Fakta: Bokusgruppen i siffror

Intäkterna steg under första kvartalet till 462 miljoner kronor, från 444 miljoner samma period i fjol.

Butiksförsäljningen tappade 19 procent. Intäkterna från de digitala kanalerna steg samtidigt 37 procent.

Rörelseresultatet landade på minus 13 miljoner kronor, sämre än förlusten på 9 miljoner kronor första kvartalet 2020.

Källa: Bokusgruppens kvartalsrapport

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!