Seko: Vilda strejken pÄverkade tÄgförhandlingen

"Bra utifrÄn förutsÀttningarna" samt "godtagbar men inte optimal". SÄ beskriver Seko och Almega tÄgföretagen branschens nya kollektivavtal. Samtidigt överlÄts den omdiskuterade frÄgan om ensamarbete till en sÀrskild arbetsgrupp, vilket mötts av kritik frÄn Seko-medlemmar.

Parterna i tÄgkonflikten har kommit överens. Arkivbild.

Parterna i tÄgkonflikten har kommit överens. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi2023-05-15 21:53

Vid 10-tiden pĂ„ mĂ„ndagsmorgonen kom fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega tĂ„gföretagen överens om ett nytt kollektivavtal i tĂ„gbranschen – bara timmar innan det första steget i Sekos strejkvarsel hade trĂ€tt i kraft.

Den frÄga som Seko drivit hÄrdast i sina förhandlingar handlade om att minska arbetsgivarnas möjlighet till sena schemaÀndringar, vilket fackförbundet anser sig ha fÄtt gehör för i det nya avtalet.

– MĂ„nga medlemmar kĂ€nner att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ livet att gĂ„ ihop med stĂ€ndiga schemaĂ€ndringar. UtifrĂ„n den kontexten sĂ„ Ă€r bedömningen att vi tagit stora kliv, sĂ€ger Jonas Pettersson, kommunikationschef vid Seko, till TT.

– Vi tycker att det Ă€r en bra överenskommelse utifrĂ„n förutsĂ€ttningarna.

Stark kritik

En omdebatterad frÄga i samband med förhandlingarna har handlat om ensamarbete pÄ tÄg, och i april gick personal vid MTR ut i vild strejk mot beslutet att ta bort tÄgvÀrdar pÄ pendeltÄgen i Stockholm. Enligt det nya avtalet ska en "arbetsgrupp utreda frÄgan", vilket vÀckt stark kritik bland delar av Sekos medlemmar och kallats för ett "svek".

Enligt Almega tÄgföretagen kommer gruppen ha en "konsultativ" uppgift och bland annat arbeta med pÄverkansarbete.

– En del medlemmar tycker att gruppen Ă€r ett steg pĂ„ vĂ€gen. Samtidigt Ă€r vi inte blinda. Vi vet att det finns grupper – framför allt inom pendeltĂ„gen i Stockholm – som tycker att vi borde ha gjort Ă€nnu mer, sĂ€ger Jonas Pettersson vid Seko.

– Vi Ă€r medvetna om att mĂ„nga Ă€r engagerade i frĂ„gan, och det ska man ha full respekt för. VĂ„r grundinstĂ€llning Ă€r ocksĂ„ att det inte bör förekomma ensamarbete pĂ„ tĂ„gen. Problemet Ă€r att det har varit svĂ„rt att driva frĂ„gan kollektivavtalsvĂ€gen.

Vild strejk pÄverkade

Enligt Seko har frÄgan varit komplex att driva i förhandlingarna, samtidigt som förbundet anser sig ha varit tvunget att hitta kompromisser med sin motpart.

– VĂ„r bedömning Ă€r att det helt enkelt inte hade varit möjligt att uppnĂ„ ett totalstopp för ensamarbete just nu, sĂ€ger Jonas Pettersson.

– Sedan har den vilda strejken inte direkt pĂ„verkat positivt. Att genomföra en sĂ„dan aktion i slutfasen av en avtalsrörelse gjorde det knappast enklare för oss att förhandla.

Arbetsgivarorganisationen Almega TÄgföretagen vÀljer att kalla överenskommelsen som "godtagbar".

– Det Ă€r klart att vi Ă€r oerhört nöjda med att strejken inte bröt ut, men jag tycker att resultatet hade kunnat bli bĂ€ttre under andra omstĂ€ndigheter. Sett till bakgrunden Ă€r överenskommelsen tillfredsstĂ€llande, sĂ€ger Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Almega tĂ„gföretagen.

– Utan konflikthotet hade överenskommelsen tagit större hĂ€nsyn till de utmaningar tĂ„gbranschen har i dag.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!