Erik Bratthall, presschef pÄ Scania, kallar stoppet, ombyggnaden och utbildningen i SödertÀlje för en övergÄng till en helt ny vÀrld.
ââDet hĂ€r Ă€r en enorm omstĂ€llning. BĂ„de för de anstĂ€llda och för SödertĂ€lje, sĂ€ger han.
Den nya produktionsinriktningen har kostat runt 3 miljarder kronor, enligt Bratthall, och framöver ska bÄde ellastbilar och fossillastbilar kunna tillverkas.
Men det Àr en stor ombyggnad som krÀvs, och dÀrför stoppas produktionen i chassimonteringen, dÀr lastbilarna monteras ihop, frÄn och med torsdag 25 maj fram till september.
ââUnder fyra mĂ„nader ska vi arbeta i treskift med att riva och bygga upp nya verktyg. Samtidigt fĂ„r personalen utbildning i de nya verktygen som kan producera bĂ„de ellastbilar och fossillastbilar.
Scania har byggt en batterifabrik i SödertÀlje, och den ska ocksÄ tas i bruk i september.
Fram tills dess kommer Scanias produktion att ökas pÄ andra hÄll, som i Frankrike, berÀttar han.
ââTill 2030 Ă€r mĂ„let att hĂ€lften av lastbilarna som görs hĂ€r ska vara ellastbilar, sĂ€ger Erik Bratthall.
RĂ€ttat: Bilden bytt till enbart en Scania-lastbil.