Forskare om Nevs: Ett väntat besked

Ett väntat besked. Det är fordonsforskaren Mikael Wickelgrens kommentar till att Nevs verksamhet läggs på is.
–Det är nästan mer förvånande att de hängt i så här länge, säger han till TT.

Nevs grundare Kai Johan Jiang under en pressträff på fabriken i Trollhättan 2018. Arkivbild.

Nevs grundare Kai Johan Jiang under en pressträff på fabriken i Trollhättan 2018. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi2023-02-23 14:50

Det har varit många turer kring Nevs sedan bolaget tog över Saab Automobiles konkursbo 2012.

Ofta har det varit positiva tongångar från företagsledningen kring planerna på att bygga elbilar i Trollhättan. Problemet är bara att planerna inte gått i lås, konstaterar Mikael Wickelgren, forskare vid Högskolan i Skövde.

– Det har mest handlat om saker de har flaggat för är på gång. Men det har inte förverkligats lika mycket som de har pratat om att det kommer, säger han.

– Det vore tjänstefel om de inte hade ambitiösa planer och torgförde dem. Det handlar om att köra hårt och se om det funkar. Och det gick ett tag, men inte längre.

"Utan större intäkter"

Beskedet om att nästan samtliga anställda varslas och att både utveckling och produktion nu stoppas är därför inte så förvånande, anser han.

– Alla företag som har enorma bekymmer med intäkterna kommer förr eller senare till en punkt då de måste ta den här typen av åtgärder i beaktande, säger Mikael Wickelgren.

– Det är nästan mer förvånande att de har hängt i så här länge. Det är ett företag utan några större intäkter, men kostnader har de ju eftersom de har haft anställd personal. Och inte så få heller.

Saab-eran över?

Enligt Nevs är det inte frågan om någon konkurs. Mikael Wickelgren tror dock att företaget kommer att ha svårt att återhämta sig i Trollhättan.

Därmed talar nu mycket för att Saab-eran i staden är definitivt över.

– På något plan ja. Det är fantastiskt svårt att se att det skulle blåsas liv i det här igen, säger Mikael Wickelgren.

– Jag skulle bli överraskad om någon skulle vilja hosta upp miljarderna som det skulle kosta att göra något med det på riktigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!