För närvarande utreds införandet av en flygskatt i Sverige, en skatt som vore förödande för
näringsliv och privatpersoner i norra Sverige. För Norrbotten och Västerbotten så handlar det om
en ökad skattebörda på 300 miljoner kronor årligen, minskad sysselsättning och risk för en
försämrad tillgänglighet. Flyget är ovärderligt för oss i norra Sverige och ska inte få tas ifrån oss.
Sverige är ett glesbefolkat och avlångt land. Flyget utgör på många sätt en förutsättning för jobb,
välstånd, turism och möten mellan människor. Varje dag flyger omkring 8000 människor till eller från
Norr- och Västerbotten, dubbelt så många som åker tåg sträckan Stockholm – Göteborg dagligen. Vi
flyger i jobbet, på semester eller hem till nära och kära. Mer än sju av tio resor mellan Stockholm och
Norrland genomförs med flyg. För många människor utgör flyget det enda realistiska alternativet för
resor mellan norra Sverige och andra delar av landet. Samma sak gäller för den viktiga
besöksnäringen som attraherar besökare från Sverige och från hela världen och som skapar många
arbetstillfällen.
Men miljön då, kanske många frågar sig. Ja, miljön är viktig. Därför ingår flyget redan idag i EU:s
handelssystem för utsläppsrätter och redan i höst ska ett globalt utsläppshandelssystem diskuteras
och förhoppningsvis beslutas i FN. Faktum är dessutom att utvecklingen redan går åt rätt håll.
Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Inrikesflygets
andel av Sveriges koldioxidutsläpp har minskat sedan 1990 och står i dag för 1 procent. Visst behöver
mer göras, men svaret på framtidens miljöutmaningar är ny teknik och biobränslen, som dessutom
kan utvinnas ur svensk skogsråvara.
Vi i norr skulle drabbas extra hårt av en flygskatt då avsaknaden av annan infrastruktur och avståndet
till omvärlden innebär att flyget är vårt enda alternativ. Den ökade kostnad som en flygskatt innebär
skulle dessutom kunna leda till färre avgångar, sämre utbud samt svårigheter med att locka nya
flygetableringar. För många av de regionala flygplatserna utgör detta ett direkt hot och skulle kunna
resultera i flygplatsnedläggningar. Det vore förödande och skulle kraftigt försämra möjligheterna för
oss här i norr att möta framtidsutmaningarna.
En flygskatt riskerar att hämma tillgänglighet och därigenom vår tillväxt.
Därför säger vi nej till en flygskatt.
Men JA till:
• En flygstrategi som säkerställer tillgänglighet och jobb i hela Sverige.
• En satsning på biobränslen och ny teknik där vi tillsammans jobbar för storskalig
biobränsleproduktion och tekniska innovationer som skapar jobb och exportmöjligheter.
• Globala styrmedel, regelverk och införande av raka flygvägar genom Single European Sky
som begränsar flygets internationella utsläpp.