Sviker politikerna Lövskatan?

Debattören. TorBjörn Nilsson.

Debattören. TorBjörn Nilsson.

Foto: Linda Wikström

Luleå2018-03-27 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lövskatan har tidigare varit aktuell för en lokalisering av den nya återvinningscentralen (ÅVC) och den nya återvinningsmarknaden (ÅVM) i Luleå. Vi har under lång tid trott att faran är över för denna lokalisering, eftersom kvarteret Risslan i Luleå kommun (Ytterviken 17:32 m fl) har sagts vara den plats dit återvinningscentralen och återvinningsmarknaden skall lokaliseras. Men faran är inte över och vi menar att mycket pekar på att lokaliseringen av både en ÅVC och en ÅVM, genom detaljplanens utformning och dess bakomliggande grundmaterial, blir Lövskatan i Luleå kommun. I lördagens tidning (17 mars 2018) publicerades en artikel i såväl Norrbottens Kurirern som i Norrländska Socialdemokraten.

Med anledning av denna artikel vill jag förtydliga vårt överklagande som består av sex delar.

1. Beskrivning av hur planområdet skall användas

I detaljplanens text kan vi läsa, "De tillkommande ytorna är aktuella för etablering av industri/verksamhet och/eller en återvinningscentral, återvinningsmarknad samt ny brandstation". I och med skrivningen "och/eller" kan en ÅVC och en ÅVM med lätthet strykas bort från planområdet. Vi har överklagat denna skrivning

2. Räddningstjänsten har givit företräde före en ÅVC och en ÅVM

Räddningstjänsten ges i detaljplanen företräde till planområdet före en lokalisering av en ÅVC och en ÅVM. Vi kan konstatera att Miljöbalken 3 kap. 8 § inte tillåter detta. Vi har överklagat detta.

3. SOS Alarm Sverige AB: lokalisering till kvarteret Risslan i Luleå kommun (Ytterviken 17:32 m fl)

SOS Alarm Sverige AB är ett statligt vinstdrivande företag. Vi har inte funnit några tydliga och hållbara argument för att Luleå kommun skall bygga lokaler åt ett vinstdrivande företag. Vi har överklagat detta beslut.

Kommunens beslut innebär också att SOS Alarm Sverige AB skall samlokaliseras med Räddningstjänsten. SOS Alarm Sverige AB har emellertid inte någon självklar koppling till just Räddningstjänsten i Luleå. Vi har inte funnit några tydliga och hållbara argument för att SOS Alarm Sverige AB skall samlokaliseras med Räddningstjänsten i Luleå. Vi har överklagat detta beslut

4. Olika alternativ för att lokalisera Räddningstjänsten

Här kan vi konstatera att den "lokaliseringsutredning" för Räddningstjänsten som är gjord och de slutsatser som dras både är felaktiga och strider såväl mot Miljöbalkens krav och EU -kommissionens krav.

Dessutom medför det valda alternativet, fastigheten Risslan (Ytterviken 17:32 m fl), mycket högre kostnader jämfört med de två andra alternativen, "Norr om Rostbollen och Porsögården Luleå energi". Vi saknar tydliga motiv till att platserna "Norr om Rostbollen" och "Porsögården Luleå energi" har valts bort. Vi har överklagat den valda lokaliseringen av Räddningstjänsten och kräver istället en lokalisering till någon av de andra alternativen.

5. Alternativa lokaliseringar för återvinningscentral och återvinningsmarknad

Här är bara ett alternativ redovisat och det är Lövskatan. Vi kan därmed fastslå att Miljöbalkens krav inte är uppfyllda. Inte heller är EU-kommissionens krav uppfyllda. I Miljöbalkens 6 kap. § 12 krävs till exempel att, ”Rimliga alternativ med hänsyn till planens eller programmets syfte och geografiska räckvidd skall identifieras, beskrivas och bedömas”. Några alternativ finns inte redovisade. Här finns således mycket stora brister. Vi har överklagat detta

6. Lövskatan är olämpligt för bostäder

I dokumentationen kan vi läsa att området (Lövskatan) som föreslås för återvinningscentralen inte är lämpligt för bostäder. Vi menar att detta uttalande är under all kritik. För att bedöma om området är lämpligt för bostadsändamål eller inte måste bland annat korrekta och omfattande bullerutredningar göras men sådana finns inte. Det räcker inte med att allmänt göra "bedömningar". Vi har överklagat detta.

Sammanfattningsvis, kan vi nu konstatera att detaljplanen för kvarteret Risslan i Luleå kommun (Ytterviken 17:32 m fl) är baserat på ett mycket undermåligt, felaktigt och lagstridigt underlag. Vi kan också lägga pussel och kan därmed fastslå, att det finns en politisk vilja till att lokalisera den nya atervinningscentralen och den nya återvinningsmarknaden till Lövskatan. Vi tänker så här. Hur planområdet skall användas är formulerat på ett sådant sätt att en ÅVC och en ÅVM med lätthet kan tas bort ur planbeskrivningen. I den beslutade detaljplanen skall Räddningstjänsten och SOS Alarm Sverige AB lokaliseras till "bästa ytan" av planområdet. Detta har inneburit att kommunalrådet Niklas Nordström (i Norrbottens Kuriren den 18 januari 2018), av kostnadsskäl, åter aktualiserat Lövskatan som det tänkbara alternativet. Det enda alternativ för en ny ÅVC och ÅVM som redovisas är Lövskatan och det alternativet är inte lämpligt för bostäder.

Den som vill ha vårt fullständiga överklagande kan kontakta mig via e-post torbjon.nilsson@gmail.com

Läs mer om