Vuxenutbildningen ger dem en chans

När arbetslösheten skjuter i höjden och många tvingas omvärdera sin framtid får vuxenutbildningen en särskilt viktig betydelse.

När arbetslösheten skjuter i höjden och många tvingas omvärdera sin framtid får vuxenutbildningen en särskilt viktig betydelse, skriver Åsa Fahlén.

När arbetslösheten skjuter i höjden och många tvingas omvärdera sin framtid får vuxenutbildningen en särskilt viktig betydelse, skriver Åsa Fahlén.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Debatt2020-07-03 03:29
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vuxenutbildningen ger en chans till omställning som både individen, företagen och samhället såväl behöver. Nu måste vuxenutbildningen få de bästa förutsättningarna. Inte minst gäller det svenska för invandrare (sfi) som är en helt nödvändig språngbräda in i det svenska samhället. 

Lärarna inom vuxenutbildningen har haft det extra besvärligt under Coronapandemin. Vår nationella granskning visar att hälften av dem inte klarade att genomföra all undervisning enligt plan. Inom sfi var det hela 77 procent. Därför är det inte så förvånande att sju av tio lärare inom vuxenutbildningen uppgav att arbetsbelastningen ökat. Så här berättar en sfi-lärare om situationen för eleverna: 
”Nästan ingen har dator, många har gamla mobiltelefoner och dålig internetuppkoppling. Länkar fungerar inte alltid. Dessutom är det problem för många att förstå tekniken och extra svårt att förklara på distans och med språkförbistring.”  

Den ökade arbetsbelastningen ska ses i ljuset av att pressen på lärarna inom vuxenutbildningen under lång tid ökat. Lärare har fått fler kurser att undervisa på, ofta med väldigt kort varsel och att lärare får ställa om snabbare exempelvis helt plötsligt får man en ny utbildning eller nya elever som snabbt ska slussas in i en redan pågående utbildning. 

Upphandlingen av vuxenutbildningen inom till exempel Göteborgs kommun har ökat på pressen för lärare eftersom utbildningsanordnare har fått stänga igen, lärare har fått lämna sina skolor och utbildningar har flyttats till andra utbildningsanordnare. 

Detta har fått många konsekvenser exempelvis uppsägningar, mer undervisningstid för de som har jobbet kvar och en ovisshet av vad som ska ske. Det påverkar förstås möjligheten att bedriva undervisning med hög kvalitet både för vuxenutbildning inom kommunal regi och andra utbildningsanordnare. 

Vi har tidigare visat att det finns skillnader mellan de lärare som arbetar på utbildningar som upphandlats och de som arbetar inom vuxenutbildning i kommunens egen regi. De som arbetar hos en annan utbildningsanordnare är mer missnöjda med sin lön och övriga arbetsvillkor än de som är kommunalt anställda. 

Vårt krav är alltså att inte splittra upp utbildningssystemet ännu mer utan att omedelbart avveckla entreprenadssystemen. Dessutom måste de som har ansvaret för vuxenutbildningen genomföra en kraftsamling för att erbjuda lärarna attraktiva arbetsvillkor. Vuxenutbildningen kan bidra till den kickstart för ekonomin som många efterfrågar. Men då måste förutsättningarna finnas.