Hur ska vi få fler naturvetare?

Vi behöver fler naturvetare i Sverige och det kommer att kräva satsningar. Frågan är bara vilka, skriver debattören.

Ska vi klara den gröna omställningen behöver vi betydligt fler som läser naturvetenskap, teknik och matematik, skriver debattören.

Ska vi klara den gröna omställningen behöver vi betydligt fler som läser naturvetenskap, teknik och matematik, skriver debattören.

Foto: Pixabay

Debatt2025-01-07 01:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efterfrågan på utbildade inom naturvetenskap, teknik och matematik, så kallad STEM, har nästan tredubblats det senaste decenniet men allt färre väljer en sådan utbildning. Regeringens kommande STEM-strategi för att öka tillgången på naturvetare och ingenjörer är en kritisk investering för framtiden.

Bristen på kompetens har flera orsaker. Alla förstår inte vad en naturvetenskaplig utbildning kan leda till och för få tjejer lockas av en karriär inom STEM. Många elever tappar tidigt intresset för matematik och naturvetenskap och bristande grundkunskaper gör det svårt att klara kraven på gymnasienivå. Det är ett misslyckande för skolan.

Forskning visar att kvaliteten på undervisningen spelar en avgörande roll för elevernas lärande. Det är stora skillnader mellan landets kommuner när det gäller lärarbehörighet och skolresultat. Elever riskerar att hamna på efterkälken och går i värsta fall ut skolan utan att någonsin ha haft en behörig mattelärare. 

I Norrbottens län har andelen som väljer natur på gymnasiet minskat med 19 procent sedan 2014. Även antalet elever har minskat, tre skolklasser har försvunnit i årskurs 1. Bland mattelärarna i grundskolan har åtta av tio både legitimation och behörighet, på gymnasiet är det sju av tio. Jokkmokk ligger i topp, Arvidsjaur i botten. 

Att Skolverket drar ner på antalet platser på naturvetenskapsprogrammet rimmar illa med samhällets behov av grön omställning, nya läkemedel och digitalisering.

Nu krävs en riktad satsning så alla elever från tidig ålder får tillgång till högkvalitativ STEM-undervisning, och ett kunskapslyft för studievägledare om naturvetenskapliga utbildningar och karriärvägar. Det finns en mängd kunniga naturvetare som skulle kunna göra en insats som lärare i skolan, men det faller på att lönerna inte är konkurrenskraftiga. 

Hur kan Norrbotten ta vara på den potential som finns, så fler unga går vidare till högskolan och kan bidra till att stärka Sverige som innovationsland? 

Statistik Norrbotten

Gymnasieskolan – Andel lärare med legitimation och behörighet i matematik

Jokkmokk       100,0

Övertorneå     100,0

Luleå                  89,2

Gällivare          85,7

Kalix                   85,7

Älvsbyn            80,0

Boden                76,9

Piteå                  63,2

Kiruna               54,5

Haparanda      50,0

Pajala                40,0

Arvidsjaur       20,0

Grundskolan – Andel lärare med legitimation och behörighet i matematik

Arvidsjaur       86,2

Luleå                  85,9

Piteå                  83,4

Älvsbyn            81,1

Kalix                  78,9

Boden                75,2

Haparanda      70,4

Kiruna               66,7

Pajala                66,7

Jokkmokk       61,9

Gällivare          56,8

Övertorneå     50,0

Överkalix         47,1

Arjeplog           46,7