Det som hände på Malmbanan nu (urspårningen i söndags norr om Gällivare) är en god illustration på hur nödvändigt det är med dubbelspår på denna samhällsviktiga pulsåder och varför staten med fördel borde låna upp kapital vid sidan av statsbudgetens vanliga anslag för att snabbare se till att dubbelspår blir verklighet.
Möjligt är ju också ett regeringsbeslut att genomföra uppdraget om dubbelspår på Malmbanan utöver anslagsramen till Trafikverket. Och att rälsen på banan är av toppklass, inte dumsnålt mindre bra.
Vad som krävs i närtid på Malmbanan är först, här och nu, fler långa tågmötesplatser och sedan utbyggt till dubbelspår i rimlig närtid. Det här handlar ju om i produktvärde sett Sveriges viktigaste järnväg
Här transporteras stora volymer och blir det längre stopp så springer kostnaden enbart LKAB till 3-4 miljoner i timmen. Och betänk att 50 procent av allt tonnage som transporteras på svenska järnvägar är produkter som kommer från LKAB. Och i pipen ligger ju nu att – apropå att mer kapacitet behövs på Malmbanan – LKAB bygger för framtiden och investerar för 400 miljarder.
Sedan tillkommer andra jätteinvesteringar i fossilfria stålverket H2 Greensteel i Boden (detta då utöver Hybrit i Gällivare och Luleå för fossilfritt järn och stål) och så i närtid Talga Mining i Kiruna kommun som kan komma att utvinna världens renaste grafit för att användas till batteriproduktion för el-bilar.
Så visst det krävs mer än enkelspår på Malmbanan mellan Luleå och Narvik. Lägg till detta att massor av norsk lax transporteras på banan, liksom en ökad arbetspendling, ökande turism med tåg etcetwera etcetera. Så enkelspår räcker inte alls i det perspektivet!
Så nu måste investeringskapitalet och byggplanerna fram för att genomföra dubbelspår på Malmbanan! Och att det då bygg med räl av toppklassigt stål, inte dumsnålt och mindre bra sådant. Och att man då även lägger på den ”slitbana” som utvecklats på Luleå tekniska universitet, LTU, som förlänger underhållstiden till vart sjunde år.
Vårt nyindustriella, gröna folkhemsbygge ska inte vara ett fuskbygge.