Det finns ett nÀra samband mellan ekonomisk tillvÀxt och utvecklingen av bÀttre och effektivare transporter. Bilen dominerar persontransporterna i Sverige. Bilen Àr ocksÄ viktig för att ta sig till jobbet och i jobbet. BÄde resan till arbetsplatsen och sjÀlva arbetsuppgifterna krÀver mÄnga gÄnger bil och körkort.
TyvÀrr verkar inte alla ha insett detta. FrÄn politiskt hÄll kommer nu förslag till att avskaffa reseavdraget och att ersÀtta det med en mycket lÄg skattereduktion som inte tar hÀnsyn till de faktiska kostnaderna för resan. Det kan lÄta sympatiskt att nÄgot ska vara fÀrdmedelsneutralt. Men i praktiken innebÀr det att det blir svÄrare och dyrare för mÄnga att ta sig till jobbet.
I dagslÀget fÄr den som kör bil till arbetet dra av 18:50 kronor per mil mot skatten. Dessutom kan den som anvÀnder egen bil i jobbet fÄ en skattefri ersÀttning pÄ samma summa frÄn arbetsgivaren. I det nya förslaget om skattereduktion, som varit ute pÄ remiss, föreslÄs en skattereduktion pÄ 5 kronor milen, oavsett om man cyklar, Äker kollektivt eller behöver bil till jobbet. Det sÀger sig sjÀlvt att det kommer att försvÄra för mÄnga mÀnniskor i vardagen. Detta vill man göra i ett lÀge dÀr brÀnslepriserna Àr högre Àn nÄgonsin. Tidpunkten Àr mycket illa vald, men det Àr helt fel vÀg att gÄ oavsett nÀr avsikten Àr att genomföra försÀmringen.
I Tyskland har man nyligen styrt in pÄ en helt annan vÀg och valt att höja motsvarigheten till reseavdraget frÄn ca 30 till 35 kronor per mil. Sverige borde göra pÄ samma sÀtt.
Enligt en SKOP-undersökning som MRF lÄtit göra vill en majoritet av befolkningen (85 procent) antingen behÄlla nuvarande regler eller öka möjligheterna till avdrag. Endast en liten minoritet (15 procent) vill försÀmra dem. Dessutom borde milersÀttningen höjas, dÄ den knappt ens tÀcker brÀnslekostnaderna i dagslÀget. Den har inte Àndrats sedan 2008 och det Àr dags att göra det snarast.
Resor och transporter Àr ett grundfundament i ett vÀlfÀrdssamhÀlle. Samtidigt blir fordonen alltmer hÄllbara i takt med att ny teknik introduceras. Detta Àr en utveckling som ska uppmuntras och inte motarbetas. Nu verkar allt fler politiker, bÄde riksdag och regering, att tÀnka om. Varför inte kasta nuvarande förslag och utveckla reseavdraget i stÀllet för att avveckla det? Det Àr inte för sent att Àndra sig.