SvÄrare och dyrare för mÄnga att ta sig till jobbet

I stÀllet för att avskaffa reseavdraget borde det utvecklas, skriver företrÀdaren för Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Debattören Àr emot förslaget att avskaffa reseavdraget och att ersÀtta det med en mycket lÄg skattereduktion som inte tar hÀnsyn till de faktiska kostnaderna för resan.

Debattören Àr emot förslaget att avskaffa reseavdraget och att ersÀtta det med en mycket lÄg skattereduktion som inte tar hÀnsyn till de faktiska kostnaderna för resan.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2022-02-09 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det finns ett nĂ€ra samband mellan ekonomisk tillvĂ€xt och utvecklingen av bĂ€ttre och effektivare transporter. Bilen dominerar persontransporterna i Sverige. Bilen Ă€r ocksĂ„ viktig för att ta sig till jobbet och i jobbet. BĂ„de resan till arbetsplatsen och sjĂ€lva arbetsuppgifterna krĂ€ver mĂ„nga gĂ„nger bil och körkort. 

TyvĂ€rr verkar inte alla ha insett detta. FrĂ„n politiskt hĂ„ll kommer nu förslag till att avskaffa reseavdraget och att ersĂ€tta det med en mycket lĂ„g skattereduktion som inte tar hĂ€nsyn till de faktiska kostnaderna för resan. Det kan lĂ„ta sympatiskt att nĂ„got ska vara fĂ€rdmedelsneutralt. Men i praktiken innebĂ€r det att det blir svĂ„rare och dyrare för mĂ„nga att ta sig till jobbet. 

I dagslĂ€get fĂ„r den som kör bil till arbetet dra av 18:50 kronor per mil mot skatten. Dessutom kan den som anvĂ€nder egen bil i jobbet fĂ„ en skattefri ersĂ€ttning pĂ„ samma summa frĂ„n arbetsgivaren. I det nya förslaget om skattereduktion, som varit ute pĂ„ remiss, föreslĂ„s en skattereduktion pĂ„ 5 kronor milen, oavsett om man cyklar, Ă„ker kollektivt eller behöver bil till jobbet. Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att det kommer att försvĂ„ra för mĂ„nga mĂ€nniskor i vardagen. Detta vill man göra i ett lĂ€ge dĂ€r brĂ€nslepriserna Ă€r högre Ă€n nĂ„gonsin. Tidpunkten Ă€r mycket illa vald, men det Ă€r helt fel vĂ€g att gĂ„ oavsett nĂ€r avsikten Ă€r att genomföra försĂ€mringen. 

I Tyskland har man nyligen styrt in pĂ„ en helt annan vĂ€g och valt att höja motsvarigheten till reseavdraget frĂ„n ca 30 till 35 kronor per mil. Sverige borde göra pĂ„ samma sĂ€tt.  

Enligt en SKOP-undersökning som MRF lĂ„tit göra vill en majoritet av befolkningen (85 procent) antingen behĂ„lla nuvarande regler eller öka möjligheterna till avdrag. Endast en liten minoritet (15 procent) vill försĂ€mra dem. Dessutom borde milersĂ€ttningen höjas, dĂ„ den knappt ens tĂ€cker brĂ€nslekostnaderna i dagslĂ€get. Den har inte Ă€ndrats sedan 2008 och det Ă€r dags att göra det snarast. 

Resor och transporter Àr ett grundfundament i ett vÀlfÀrdssamhÀlle. Samtidigt blir fordonen alltmer hÄllbara i takt med att ny teknik introduceras. Detta Àr en utveckling som ska uppmuntras och inte motarbetas. Nu verkar allt fler politiker, bÄde riksdag och regering, att tÀnka om. Varför inte kasta nuvarande förslag och utveckla reseavdraget i stÀllet för att avveckla det? Det Àr inte för sent att Àndra sig.