Skatteverkets uppfattning är att införandet av personalliggare har bidragit till en effektivare kontroll av den svarta arbetskraften inom byggbranschen. Kontrollbesöken är viktiga för att upprätthålla regelefterlevnaden och kvaliteten på informationen i personalliggarna vilket i sin tur är betydelsefullt för våra skatteutredningar. Vi ska också tillägga att en betydande andel av kontrollbesöken numera genomförs inom ramen för myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet.
Men det är tydligt att det inte räcker att kontrollera personalliggare genom kontrollbesök. För att verkligen komma åt den svarta arbetskraften behövs skatteutredningar: revisioner och skrivbordsutredningar. Skatteverket har därför gjort en omprioritering, idag görs färre kontrollbesök men fler skatteutredningar.
De senaste åren har vi arbetat med riktade insatser mot företag och byggarbetsplatser där vi bedömer att risken för fel och fusk är som störst. Det har gett avsedd effekt, både uttag av kontrollavgifter och antalet skatteutredningar har ökat.
Det ska också understrykas att urvalen till skatteutredningarna tas fram på flera andra sätt än genom kontrollbesök, till exempel genom intern och extern data samt tips från allmänhet och myndigheter. Vi vässar löpande de kontrollverktyg vi har men även branschen spelar en viktig roll genom att lämna tips om företeelser och upplägg som pekar på osund konkurrens så att vi kan kontrollera rätt byggarbetsplatser och rätt företag.
Förhoppningsvis kommer de förändringar som föreslås i SOU 2024:61 att bli verklighet nästa år. Skatteverket kommer i så fall att få utökade befogenheter som leder till att vi i större utsträckning kan identifiera oseriösa aktörer direkt vid våra kontrollbesök.
Vi har ett mycket bra samarbete med byggbranschen och vi arbetar även förebyggande genom att samverka med bland annat kommuner och andra stora upphandlare av byggtjänster, det är också viktiga delar i Skatteverkets arbete med att motverka osund konkurrens.