Ska vi tillÄta ett Skolsverige som fortsÀtter dras isÀr?

Sverige har redan fÄtt den minst likvÀrdiga grundskolan i Norden, för lite drygt 20 Är sedan hade vi den mest likvÀrdiga, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges lÀrare.

Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges lÀrare.

Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges lÀrare.

Foto: Sven Jansson

Debatt2024-08-01 16:01
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r de 115 000 nya förstaklassarna gĂ„r till sin första skoldag i augusti, sĂ„ hoppas jag innerligt att dessa elever kan se fram mot en skolgĂ„ng som rustar dem för livet.

Men för att vi lÀrare ska kunna göra ett bra jobb, sÄ mÄste kommuner och fristÄende skolor göra detsamma. De mÄste vara bra lÀrararbetsgivare. Det borde egentligen inte vara sÄ svÄrt, men i praktiken visar det sig ofta vara det.

God undervisning krÀver att vi lÀrare ges tillrÀcklig tid för planering av vÄra lektioner, liksom till för- och efterarbete samt stöd av en kvalitativ elevhÀlsa. NÀr dessa faktorer Àr i balans finns en god grund för en bra skola. PÄ bra skolor ges dessutom tid till lÀrarnas kontinuerliga fortbildning. Och ska vi ha skolor som siktar mot stjÀrnorna, sÄ mÄste lÀrares arbete vÀrderas högt ocksÄ nÀr det kommer till lön.

Det finns inga genvĂ€gar till ett bra arbetsgivarskap, men fĂ„ lĂ€rararbetsgivare siktar ens mot trĂ€dtopparna. Den sanna bilden Ă€r att svensk skola dras isĂ€r och stĂ€ndigt Ă€r utsatt för ekonomiska neddragningar. Skillnaderna mellan olika elevgrupper ökar, sĂ„vĂ€l i vilka förkunskaper de har som vilka förutsĂ€ttningar de ges pĂ„ olika skolor.

Resursbristen tĂ€r obönhörligen pĂ„ utbildningens kvalitet, vilket i sin tur medför allvarliga konsekvenser för vĂ„rt samhĂ€lle pĂ„ sikt. Och nĂ€r ungas skolgĂ„ng försummas, sĂ„ riskerar det att följas av vĂ€xande sociala klyftor och utslagning, försĂ€mrad konkurrenskraft och minskad framtidstro.

Skolans finansieringskris sÀtter ljuset pÄ ett sedan lÀnge existerande problem. NÀmligen det ohÄllbara i att utelÀmna skolvÀsendets finansiering till att vara ett kommunalt ansvar. Kommunerna klarar inte att upprÀtthÄlla likvÀrdigheten eftersom de har olika förutsÀttningar, kapacitet och ambitionsnivÄ.

Det finns dessutom ett tydligt samband mellan kommunstorlek och ekonomi. VĂ€ldigt mĂ„nga kommuner med fĂ€rre Ă€n 10 000 invĂ„nare dras med Ă„rliga underskott, medan endast ett fĂ„tal större kommuner har motsvarande ekonomiska problem. Av samtliga kommuner i Sverige med fler Ă€n 40 000 invĂ„nare sĂ„ Ă€r det ingen som har haft underskott mer Ă€n tvĂ„ Ă„r av de senaste tio Ă„ren.

LÄngsiktigt behöver skolvÀsendet ses som ett sammanhÄllet nationellt system dÀr staten tar över som huvudman för verksamheten. Om sÄ inte sker Àr jag dessvÀrre övertygad om att likvÀrdigheten mellan olika skolor kommer fortsÀtta att urholkas. Sverige har redan fÄtt den minst likvÀrdiga grundskolan i Norden, för lite drygt 20 Är sedan hade vi den mest likvÀrdiga.

Förutom de ekonomiska skillnaderna finns ocksĂ„ extremt stora skillnader mellan olika kommuner och skolor vad gĂ€ller lĂ€rarbehörighet. Den Ă€r ofta upp mot 90 procent i storstĂ€derna, men ofta dramatiskt lĂ€gre i skolor pĂ„ landsbygden och i mindre orter. PĂ„ vissa skolor Ă€r sĂ„ mycket som hĂ€lften av den undervisande personalen obehörig – exempel pĂ„ sĂ„dana skolor finns Ă€ven hĂ€r i Norrbotten.

Det Ă€r dags att alla beslutsfattare – bĂ„de i kommunerna och i Sveriges riksdag – inser att en skola inte Ă€r en skola bara för att det stĂ„r pĂ„ vĂ€ggen ovanför ytterdörren. Eleverna mĂ„ste fĂ„ möta behöriga lĂ€rare med den utbildning och de förutsĂ€ttningar som krĂ€vs för att kunna ansvara för en undervisning av hög kvalitet och ge det stöd som eleverna har rĂ€tt till. 

För att komma till den punkten krÀvs tydliga regler dÀr obehöriga alltid Àr undantag och behöriga lÀrare alltid har förtur. Det behövs attraktiva villkor som lockar fler att utbilda sig till lÀrare. Och det fordras regler som ger lÀrare balans mellan krav och resurser.

Men hur ska vi ha rÄd med det? Det Àr ju sÄ mÄnga andra samhÀllsomrÄden som fordrar resurser, kanske ni som lÀsare tÀnker? Min motfrÄga blir hur vÀl dessa omrÄden klarar sig utan en vÀlutbildad befolkning? Har Sverige verkligen rÄd med de vÀxande skillnaderna mellan skolorna i vÄrt land?