Det är skrämmande att höra skolministern Lina Axelsson Kihlboms självgodhet över friskolorna och samtidigt försvara en skola som har stora problem. Hennes lösning lösningen tycks vara rationella besparingar och stora skolor.
Axelsson Kihlbom tar inte ansvar för hela landet, inte för eleverna utan för uteslutande en ideologisk kamp. Politiker i kommunerna följer partilinjen och självklart handlar det alltid om ekonomi. Det är den marknadsekonomiska modellen som slår igenom, en skola ska gå med vinst inte med förlust. Med andra ord samma princip som friskolorna.
Det är i små kommuner som det märks mest, vi har sett det bland annat i Älvsbyn, i Piteå och i Luleå. En liten skola är dyrare per elev i jämförelse med en stor, men det ger ingen helhetsbild av kostnadsläget. I striden om skolorna är alla förlorare, men det är elever i små skolor som ofta förlorar mest. De förlorar sin livsmiljö, sin trygghet och tvingas kanske redan från förskolan bli pendlare med timmar i buss. Försvinner skolan drabbar det hela byn, folk flyttar företagen kan läggas ner eftersom utbildning är viktigt även på landsbygden. De som avvecklar skolor säger ofta att de värnar om skolan, men på vilket sätt då?
Sikfors är en by där de inte gett upp om skolan. Sågen är en nyckelspelare för byn, skolan, affären och konferensanläggningen/campingen. Här har de skapat ett kretslopp. Campingen lagar mat till skolan, matlådor till anställda på sågen och till pensionärerna i byn. Pensionärerna hjälper till i affären, beställs för mycket köttfärs tar campingen hand om den och lagar mat till alla. Det är kö till skolan och många vill flytta till byn. Vad gör Piteå kommun? Hjälper de till? För att fler ska kunna flytta dit behövs satsningar på vatten och avlopp. Men nej – Sikfors finns inte i den kommunala planeringen de närmaste tio åren.
Det sägs att små skolor är en sämre lärandemiljö, att små skolor har sämre resultat. Tvärtom visar forskning att de mindre är bättre för lägre årskurser och framför allt gynnas barn med utländsk bakgrund och lägre socioekonomisk status. Små skolor har också ofta bättre resultat, unika lärmiljöer och en varierad elevsammansättning där alla samarbetar.
Vad det är för skillnad på de statliga kostnadskraven som också kräver vinst jämfört med friskolornas? I privata skolor går vinsten till ett aktiebolag, i den statliga skolan används vinsterna till avveckling och centralism.