Regional kollektivtrafik styvmoderligt behandlad

Regeringen urholkar resurserna till regionernas trafikarbete, skriver Anna Grönlund och Lars-Erik Granberg, Sverige Bussföretag.

"Trenden med urholkade resurser måste brytas för att den regionala kollektivtrafiken ska kunna bidra till ett mer klimatsmart samhälle", skriver Anna Grönlund och Lars-Erik Granberg, Sveriges Bussföretag.

"Trenden med urholkade resurser måste brytas för att den regionala kollektivtrafiken ska kunna bidra till ett mer klimatsmart samhälle", skriver Anna Grönlund och Lars-Erik Granberg, Sveriges Bussföretag.

Foto: Johan Baggström

Debatt2022-08-01 06:38
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vid presentationen av regeringens beslut om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen uppgavs att den ekonomiska ramen för länsplanerna var på ungefär 42 miljarder kronor – en ökning med åtta procent jämfört med tidigare plan. Detta har lyfts som en satsning från regeringens sida, infrastrukturminister Tomas Eneroth uppgav att det var den ”kraftigaste ökningen vi har sett av länsplanerna”. 

Länsplanerna utgör en viktig grund för att skapa förutsättningarna för en attraktiv regional kollektivtrafik. Den största delen av det kollektiva resandet sker regionalt. Om regeringens klimatmål ska nås, är den regionala kollektivtrafiken en nyckel till att få fler resenärer att ställa bilen. Även om länsplanerna har fått en ökad ekonomisk ram med 8 procent i reala termer, är detta inte den enda relevanta jämförelsen. Givet den nyckelroll länsplanerna har är den andel av den nationella planens ekonomiska ram som ges till länsplanerna central för att dels upprätthålla, men framför allt för att förbättra den regionala kollektivtrafiken. Ser man till de fyra senaste nationella planerna syns en tydlig trend. Från att ha utgjort nästan 8 procent av resurserna i den nationella planen för perioden 2010–2021 har andelen i den senaste nationella planen sjunkit till 5,26 procent. 

I den nu beslutade nationella planen har den ekonomiska ramen för länsplanerna bestämts till drygt 42 Mdkr. Om länsplanerna hade utgjort samma andel som i den nationella planen för perioden 2010–2021, då hade anslaget uppgått till 63,4 Mdkr. Det är en skillnad på 21,4 Mdkr jämfört med det nu beslutade beloppet, en minskning med knappt 34 procent. Utöver detta minskas andelen avsatt till underhåll av väg med 24 procent.

Detta kan inte ses på annat vis än att regeringen urholkar den ekonomiska ramen för länsplanerna i förhållande till övriga satsningar i Nationell plan. Detta är en trend som förstärks under planperioden. Ser man till Norrbotten är läget än värre då nästan 41 procent av anslagen redan förbrukats under nuvarande period.

En real ökning på 8 procent ska jämföras med en relativ minskning på nästan 34 procent. Sedan den nationella planen för 2010–2021 har den ekonomiska ramen för länsplanerna successivt urholkats i förhållande till andra satsningar. Trenden måste brytas för att den regionala kollektivtrafiken ska kunna bidra till ett mer klimatsmart samhälle. Sveriges Bussföretag anser att denna styvmoderliga behandling av den regionala kollektivtrafiken måste upphöra!