Nöjda medarbetare ökar effektiviteten

Restriktionerna har släppt, och vissa tjänstemän kan inte snabbt nog återgå till kontor och kollegor. Andra har vant sig vid en tillvaro vid köksbordet, och vill inte börja pendla till jobbet igen. Företag uppmanas att lyssna och lita på att medarbetarna själva vet hur de bäst lyckas med uppgifterna.

Arbete från köksbordet har varit vardagsmat för många tjänstemän under pandemin.

Arbete från köksbordet har varit vardagsmat för många tjänstemän under pandemin.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2021-10-13 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mycket tyder på att hybridjobbandet, alltså att kombinera jobb på kontoret med distansjobb, blir en populär modell. 

Vi är övertygade om att chefer kan möjliggöra för dem som trivs med att jobba hemma att få utföra i alla fall delar av jobbet på distans.

Men för den som inte har möjlighet att jobba hemma eller hybridjobba måste det finnas goda möjligheter att jobba på kontoret. Vi vill inte se en utveckling där medarbetare väljs bort för att de inte har eget hemmakontor.

Redan nu finns företag som redan bestämt att aldrig mer kräva fysisk närvaro på kontoret. Liksom arbetsplatser där medarbetarna förväntades infinna sig på kontoret snarast.

Unionens medlemmar och förtroendevalda vittnar också om skillnader inom samma företag. Vissa avdelningar har en chef som helst vill se medarbetare på kontoret varje dag medan en annan har en chef som omfamnar det digitala distansarbetet. Risken är stor att olika inställning till hybridarbetet och distansjobb skapar otydlighet, orättvisor och till och med konflikter mellan medarbetare. Med andra ord: En dålig arbetsmiljö.

Diskussionerna kring återgången får inte handla om hur enskilda chefer vill ha det. Inte heller om att företaget försöker hitta en lösning som ska passa alla. Återgången till kontoret måste istället handla om vad vi idag vet så väl – att fokus, produktivitet och välmående ökar när medarbetarna mår bra och själva kan påverka sin arbetsmiljö. 

Självklart är det även fortsatt arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Men pratar man med varandra om möjligheter och behov kan man hitta lösningar som gynnar båda.

Därför är det avgörande att chefer lyssnar på vad medarbetare vill, och vilka förväntningar och behov som finns när vi återvänder till kontoren. Det är också viktigt att tillsammans diskutera upplägget, identifiera och lösa problem som kan uppstå vid blandat kontors- och distansarbete. 

Unionen ser tre framgångsfaktorer i att få hybridarbetet att fungera:

Var tydlig med förväntningar och närvaro. När förväntas man vara på kontoret, och när det är okej att jobba hemma? Berätta vilka tider, dagar och lokaler som är bäst när medarbetarna vill jobba ensam på kontoret, respektive i större grupp. Och be alla i teamet att berätta för varandra varje dag man var man jobbar.

Se upp för orättvisor. Företag som anammar hybridupplägget bör fundera extra mycket på hur man undviker att exkludera medarbetare som inte är på radarn genom sin fysiska närvaro, så att inte de som är på kontoret och småpratar i kaffepausen får roligare uppdrag eller oftare befordras. 

Kommunicera digitalt. Det finns fördelar med att jobba på distans. Men det naturliga flödet av information är svårare att få till. Så var noga med att alla får den information som behövs för att känna sig delaktiga. Kanske genom ett veckobrev och en regelbunden frågestund i chatten. 

Det är lätt att som arbetsgivare tro att ju mer vi kontrollerar arbetet desto bättre blir jobbet. Ge istället anställda chans att i så hög grad som möjligt själva bestämma var och hur man bäst lyckas med uppgifterna. 

Nöjda medarbetare ökar effektiviteten och gör i sin tur verksamheten mer framgångsrik.