En första åtgärd för att få bukt på problemet med stökiga elever hade varit att införa ordningsbetyg. Ett ordningsbetyg hade varit en ytterligare möjlighet för läraren att visa på vad som är acceptabelt beetende och vad som inte är.
Det är såklart inte lärarens uppdrag att uppfostra eleverna utan det är föräldrarnas, men när det inte räcker är ordningsbetyg ett steg i rätt riktning för att få bukt på problemet med stökiga elever. Visserligen ska inte ett ordningsbetyg räknas in i slutbetygen, men det kan fortfarande betraktas som en stjärna i kanten och ett bevis på gott beteende vilket kan vara till nytta i framtiden för eleven.
En annan åtgärd vore ett mobilförbud i klassrummen. Det ska visserligen vara den enskilda skolans beslut även om de ska uppmuntras till det. Alla ungdomar har idag mobiltelefoner och samtidigt som dessa är väldigt viktiga är de också väldigt skadliga för ungdomars utbildning. Mobiltelefoner som vibrerar och används i klassrummet stör bara inte den som använder dessa utan även omgivningen.
Mobiltelefonerna stör koncentrationen som är så viktig för inlärningen vilket i längden är skadligt för elevers utbildning. Alla kan förmodligen skriva under på suget att kolla efter vad man har fått för meddelande när mobilen vibrerar. Därför vore ett mobilförbud i klassrummen en bra åtgärd. Utbildning och kunskap är mycket viktigare än vad kompisarna skriver på snapchat.
Ordning och reda är intimt förknippat med respekten för lärare och lärarens roll i klassrummet. Under de senaste decennierna har den svenska skolan blivit alltmer progressiv och gått ifrån den alltmer från den traditionella katederundervisningen. Således har även lärarens roll förändrats, då den tidigare varit central i katederundervisningen.
Men i och med den mer progressiva inriktningen i skolans undervisning har läraren förlorat sin centrala roll i undervisning. Detta reflekteras i dagens läroplan där det tydligt framgår att “skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden”. Det är med andra ord inte lärarens roll att se till att elevernas kunskaper utvecklas, utan att läraren skall uppmuntra eleven till att själva inhämta kunskapen.
Att ha frångått från den traditionella undervisning har helt klart lett till mer oordning och stök i skolan. Där undervisningen är alldeles för elevorienterad och under decenniernas gång lett till ett stort kunskapstappet i internationella undersökningar.
Ordning och reda i skolan är A och O. Utan ordning och reda påverkar det allas arbetsmiljö negativt, där eleverna får svårare att koncentrera sig vilket i hög utsträckning påverkar deras skolresultat negativt, samt deras trivsel. För att alla elever skall trivas och utvecklas till sin fulla potential är ordning och reda en viktigt del i grunden. Där lärarens roll måste bli central i undervisningen och andelen elevorienterad undervisning måste minska. För då kan svenska skolan präglas av ordning och reda, samt god kunskaper.