Med bil kommer julklapparna fram i tid

Ska julklapparna och tomten komma fram i tid behöver vi fungerande vägar och infrastruktur, skriver Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund.

Vem vill sitta utan tomte på julafton för att julklapparna inte kom fram i tid, frågar sig Tommy Letzén, vd på Motorbranschens riksförbund

Vem vill sitta utan tomte på julafton för att julklapparna inte kom fram i tid, frågar sig Tommy Letzén, vd på Motorbranschens riksförbund

Foto: Pressbild

Debatt2024-12-19 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Klockan 15:00 på julafton innebär för många att årets julvärd och Kalle Anka hälsar på genom TV-rutan. Kanske är det innan eller efter det som tomten knackar på dörren. Men tänk om det inte vore så? Föreställ dig att tomten bara kan komma på ett visst klockslag. Julklapps-utdelningen ske enligt tidtabell och bara till dem som bor nära en hållplats. I värsta fall kanske besöket blir helt inställt om det råder brist på renar som kan dra släden eller tomte som kan köra. 

Detta är naturligtvis bara ett tankeexperiment. Men det illustrerar hur viktigt det är med flexibla transporter, något som vägtrafiken kan erbjuda. Det är därför inte märkligt att nästan åtta av tio personresor görs med bil i dagsläget och över hälften av godstransporterna går på lastbil. I regeringens infrastrukturproposition räknar man med 26 procent ökad personbilsbiltrafik och 42 procent ökade godstransporter på väg fram till 2045.

Antalet bilar ökar också. I Sverige finns över fem miljoner personbilar och 700 000 lätta och tunga lastbilar i trafik. Konjunkturer kan skifta, men när befolkningen växer kommer också efterfrågan på bilar att öka sett i ett längre perspektiv. Samtidigt sker en revolutionerande utveckling av bilarna i sig. Utsläppen minskar över tid tack vare elektrifiering och att nya biobränslen introduceras. 

Denna positiva utveckling måste myndigheter och beslutsfattare möta med en realistisk planering. Därför skickar Motorbranschens riksförbund, MRF, denna önskelista till våra folkvalda. 

  1. Investera i underhåll och utveckling av vägarna. Regeringen har aviserat att medlen till underhåll av det eftersatta vägnätet ska öka. Det är viktigt att detta blir verklighet så att potthålen kan fyllas igen. Även kapaciteten måste öka genom nybyggnation för att tillse stråk som spar tid och minskar miljöpåverkan. 
  2. Rimliga kostnader för mobilitet i hela landet. Skatter på drivmedel måste vara teknikneutrala samt återspegla hushållens och övriga marknadens betalningsförmåga. Nivåerna bör inte avvika väsentligt från jämförbara länders. Samtidigt måste laddinfrastrukturen bli bättre för att fler ska våga ta steget och köpa ett laddbart fordon.
  3. Underlätta för unga att ha bil. Enligt en global undersökning ser 56 procent av de mellan 16 och 25 år en egen bil som ett viktigt steg i livet. Antalet unga som tar körkort växer stadigt i Sverige. År 2000 var det 76 000 i åldersgruppen 18-19 år som hade körkort. 2023 landade samma siffra på 133 000. Det är en ökning med ungefär 60 procent. En utveckling som måste uppmuntras också för att minska arbetslöshet bland unga då mer än hälften av många tillgängliga jobb kräver körkort. Ett första steg i detta är att införa mer trafikundervisning redan i skolan.

Bilen har med andra ord framtiden för sig, både i juletider och andra delar av året. 

Tommy Letzén, vd Motorbranschens riksförbund