Det har under lång tid varit mycket svårt att nå fram till hälsocentralen, HC, via telefon då kvoten för samtal snabbt blir full redan på morgonen, strax efter öppning. Sedan en tid tillbaka kan man inte få en bokad tid, utan blir hänvisad till drop-in mottagning.
Parkeringen vid Kalix sjukhus fylls snabbt på under morgonen, likaså väntrummet på HC. Människor med olika åkommor och sjukdomar sitter tätt intill varandra och hoppas på att få komma in till läkare den dagen. Alla orkar inte sitta i timmar och vänta utan måste åka hem och komma tillbaka en annan dag. Andra får inte komma in på grund av att kvoten för dagen är fylld, det finns helt enkelt inte tid att ta emot fler patienter den dagen. Även dessa får åka hem och komma tillbaka nästa dag.
Att hänvisa våra äldre – ofta infektionskänsliga och multisjuka – till en drop-in mottagning som innebär timmar av väntan är inte människovärdigt. Det är knappast heller förenligt med den likvärdiga vård som ska erbjudas via våra offentligt finansierade hälsocentraler.
I det lokala annonsbladet kunde vi häromveckan läsa att nu sker ytterligare försämringar på grund av regionens minskningar av hyrläkare. Detta innebär att en sköterska ska avgöra om patienten ska få träffa en läkare eller inte, och prioritering ska ske utifrån vårdbehov.
Patientsäkerhetslagen, kap 6, säger att ”Vården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.” Blir detta uppfyllt på Kalix HC? En patient som vill/behöver träffa en läkare för undersökning och konsultation, men blir nekad för att det finns andra med större vårdbehov? Man undrar hur Kalix HC ska kunna hantera regionens krav på minskning av andelen stafettläkare när situationen redan nu ter sig tämligen miserabel.
Privata alternativ klarar att bemanna sina Hälsocentraler, erbjuda telefonkontakt och bokade läkartider. Ett vänligt mottagande vittnar om en god arbetsmiljö, ett gott ledarskap och personal som trivs. Patienten känner sig väl omhändertagen. Som liberaler ser vi gärna fler privata alternativ, men den vård vi alla betalar för via skattsedeln måste fungera om vi ska ha en sjukvård för alla, alltid och i hela Sverige.
Kan en idé vara att läkarna får lägga sina scheman själva? Som vi förstått det fungerar det inte på det sättet nu. Det här vore ett enkelt sätt att förbättra arbetsmiljön för de läkare vi har, få ett bättre flöde av patienter och möjliggöra långsiktig planering av de resurser som finns.
Ett av skälen till att öppen mottagning infördes var att de stafettläkare som ska täcka upp vid hälsocentralen inte kunde ta emot patienter under de första morgontimmarna då planeringen för deras dagar pågick till sen förmiddag. Det saknades nämligen sjuksköterskor som svarade i telefon.
Därför måste det till fler sköterskor som svarar i telefon och fördelar tider till de läkare som finns tillgängliga enligt de scheman de själva lagt, och till de stafettläkare som arbetar vid hälsocentralen. Här räcker det inte med att regionen svarar ”vi försöker rekrytera, men det är sköterskebrist”. Hälsocentraler fungerar i hela vårt land, även i övriga Norrbotten, självklart kan det bli bättre även i Kalix.
En kommentar från ansvariga kring det vi tar upp vore tacknämligt. Kalixborna betalar skatt till regionen i samma utsträckning som alla andra i vårt län, och har rätt till en hälsocentral som fungerar.