Framtidens vinnare kan bli länets småföretagare

Boo Gunnarsson och Jens Ahlstrand på Visma Spcs har tagit fram en fempunktslista för hur småföretag kan öka lönsamheten och hållbarheten.

Boo Gunnarsson är företagarexpert på Visma Spcs och skriver här hur företagare kan öka både hållbarheten och lönsamheten.

Boo Gunnarsson är företagarexpert på Visma Spcs och skriver här hur företagare kan öka både hållbarheten och lönsamheten.

Foto: Pressbild

Debatt2024-08-12 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just nu sköljer en våg av nya EU-direktiv över svenska företag. Många av dem är regler för stora företag, men i takt med att kraven ökar på dem får det effekter även för deras mindre leverantörer och underleverantörer. Direktivens syfte är att främja hållbar tillväxt och ställa om till ett mer hållbart samhälle för både människa och planet.

För att tackla hållbarhetsutmaningarna vi står inför behövs landets småföretag. Av Sveriges 1,2 miljoner företag är nämligen 97 procent småföretag och fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Det gör småföretagen i Norrbotten till en viktig del av omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Det anser även en majoritet av svenskarna – 65 procent vill att företaget de är kund hos, på jobbet eller privat, har ett aktivt hållbarhetsarbete. Trots det har bara två av tio småföretagare, 19 procent, någon plan för sitt hållbarhetsarbete.

Till alla småföretagare i Norrbotten som både vill öka farten på omställningen till ett mer hållbart samhälle och dessutom öka lönsamheten vill vi därför dela med oss av fem konkreta råd:

1. Utgå från affären. Ta reda på vad som kännetecknar era kunder, vilka tjänster eller varor de köper och vilka ändringar ni kan göra för att bli ännu mer hållbara och lönsamma.

2. Ta fram en plan. En konkret plan hjälper er att gå från ord till handling. Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare.

3. Håll det enkelt. Använd digitala verktyg för att mäta, mycket av klimatavtrycket går till exempel att hitta genom bokföringen. Fokusera på den del i verksamheten som gör störst skillnad och trappa upp hållbarhetsarbetet gradvis.

4. Sätt mätbara mål. Bestäm konkreta mål som ni regelbundet följer upp och redovisar. Berätta löpande både hur ni arbetar för att nå målet och hur långt ni har kommit.

5. Berätta för omvärlden. När ni tar hållbarhet på allvar och kan visa företagets resultat och ert pågående arbete kan ni skilja er från mängden, få nya affärer och öka kundernas lojalitet. Men det går bara om ni berättar om ert arbete.

Småföretagarna i Norrbotten skapar fyra av fem nya jobb och var tredje kommunal skattekrona. De är utan tvekan länets ryggrad. De företagare som visar vägen och möter kundernas förväntningar på hållbarhet kommer onekligen att skapa nya affärsmöjligheter och vara en viktig del i omställningen till ett mer hållbart samhälle.