Förändrat reseavdrag – en rättvisereform

Debattörerna vill att reseavdraget ska reformeras för att stärka möjligheterna att bo och arbeta i landsbygd och mindre orter och samtidigt minska klimatutsläppen.


Debattörerna påpekar att nästan hälften av kostnaderna för reseavdraget idag går till de tre storstadslänen.

Debattörerna påpekar att nästan hälften av kostnaderna för reseavdraget idag går till de tre storstadslänen.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2022-05-04 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Reseavdraget har framförallt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionerna som reser med bil enligt Landsbygdskommittén. I dag går nästan hälften av kostnaderna för avdraget till de tre storstadslänen och en knapp femtedel till skogslänen. 
 

Ett annat problem är fusket. Svindlande 44 procent av reseavdragets kostnader, 2,4 miljarder kr/år, beror på fusk och fel visar färsk statistik från Skatteverket. Dagens reseavdrag är dessutom värt 20 procent mer för höginkomsttagare än för låg- och medelinkomsttagare.
 

För att förbättra möjligheterna att leva i landsbygd och minska klimatutsläppen och fusket har regeringen föreslagit att reseavdraget ska ersättas av en avståndsbaserad skattereduktion i två steg. i vår ska riksdagen rösta om att förändra lagstiftningen och i höst om att höja skattereduktionen till 8 kr/mil och den övre avståndsgränsen till 12 mil. För personer med vanliga inkomster motsvarar det en höjning av reseavdraget med 6,50 till 25 kr/mil. En ökning som ger flera tusen kronor mer i plånboken.

En lärare som bor i Boden och jobbar i Luleå kommer få en skattereduktion på 7 400 kr, jämfört med 6 000 kr med dagens reseavdrag om han bilpendlar och 1 500 kr om han tar kollektivtrafiken.
 

Genom skattereduktion i stället för avdrag blir skattelättnaden lika mycket värd för alla. Eftersom lönerna är högre i storstäderna så minskas de regionala skillnaderna. För att jämna ut skillnaderna ytterligare ska reduktionen bli mer generös utanför storstäderna. De som bor och arbetar i en storstadskommun får bara skattelättnad för den del av resan som är längre än 30 km, i övriga landet är gränsen 15 km. 
 

I dag gör många avdrag för bil, trots att kollektivtrafik finns. Med en färdmedelsneutral skattereduktion beskattas alla lika, oavsett om de tar bilen, kollektivtrafiken, cykeln eller samåker till jobbet, med minskade klimatutsläpp som följd. 
När tidsvinstregeln tas bort och skattelättnaden görs avståndsberoende blir skattereduktionen både enklare att deklarera och kontrollera. Resultatet blir kraftigt minskat fusk och fel och lägre klimatutsläpp.
 

Förslaget är med andra ord en rättvisereform som kommer stärka möjligheterna att bo och arbeta i landsbygd, öka kollektivtrafikresandet där den är väl utbyggd, krympa klimatutsläppen och minska fusket. 
 

Reformeringen av reseavdraget är enligt Landsbygdskommittén en viktig del av en sammanhållen landsbygdspolitik som kommer förbättra tillgängligheten för dem som bor i landsbygd. Samtliga riksdagspartier kom därför i kommittén överens om att reseavdraget ska reformeras och göras avståndsbaserat. Håll fast vid överenskommelsen. För landsbygdens och klimatets skull.