För det finns orosmoln på himlen.
Nu är valrörelsen över och det är dags att börja samarbeta över partigränserna i frågor där det är möjligt. En sådan är EU-kommissionens förslag till uppdatering av ELV-direktivet, End of Life Vehicle, som bland annat reglerar hur fordon ska återvinnas när de en gång blivit uttjänta. Här finns goda ambitioner i grunden, men tyvärr hamnar liggande förslag helt fel.
Glädjande nog verkar samtliga svenska partier ha insett det problematiska i förslaget som går alldeles för långt i sina definitioner av när ett fordon ska skrotas och hur det ska gå till. Principen är att renoveringskostnaderna inte ska få överstiga marknadsvärdet. Annars betraktas bilen som avfall. I praktiken skulle det innebära att ett fordon kan tvångsskrotas utan ersättning om myndigheterna anser att det är uttjänt.
Det är en allvarlig inskränkning av äganderätten som skulle omfatta en stor del av de fordon som i dag ägs som samlarobjekt och kan utgöra morgondagens veteranbilar. Äldre fordon utgör också en viktig kunskapsbank för utvecklingen av morgondagens bilism. Man kan även tänka sig vilka förödande konsekvenser det skulle få även för motorsporten där stora resurser läggs ned på reparationer efter tävling, inte minst i folkrace.
Än så länge är det sommar, vilket innebär högsäsong för bilträffar och motorsport. Runtom i landet samlas folk kring den rullande kulturen. Här uppstår möten mellan människor och maskiner. Detta är något viktigt som måste värnas.
Så när EUparlamentet öppnar i höst kommer arbetet med förslaget till nytt ELV-direktiv att återupptas. KAK hoppas då att våra svenska parlamentariker väljer att gemensamt arbeta för att få till ett hållbart regelverk, på samma sätt som alla partier värnar om det svenska snuset exempelvis. Även fordon som i dagsläget anses ha ringa ekonomiskt värde måste ges en chans att få bli en del av det rullande kulturarvet.
Nu är dags att göra skillnad, upp till bevis!