Att dela bil med andra är framtiden

Utanför storstäderna är tillgång till en egen bil livsnödvändig. Men i storstäderna med sina tunnelbanor och spårvagnar är läget ett annat. När dessa städer växer behöver antalet bilar per invånare minska för att hantera bristen på utrymme. Det innebär att samma bil behöver användas av fler. Det är bildelning.

Utanför storstäderna är tillgång till en egen bil livsnödvändig. Men i storstäderna med sina tunnelbanor och spårvagnar är läget ett annat. När dessa städer växer behöver antalet bilar per invånare minska för att hantera bristen på utrymme. Det innebär att samma bil behöver användas av fler. Det är bildelning.

Foto: Berg-Rusten, Ole

Debatt2020-05-20 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Klimatfrågan förändrar samhället. Det mesta tyder på att vi behöver resa mycket i framtiden som idag, exempelvis för jobb, utbildning och umgänge, det gäller särskilt utanför städerna där det i allmänhet finns en välutvecklad kollektivtrafik. Men vi vill inte att resandet ska ske på bekostnad av klimatet. Mycket måste därför ändras när det bilåkandet. Vi kommer fortfarande att behöva bil, men kanske inte kommer använda den på samma sätt överallt.

Utanför storstäderna är tillgång till en egen bil livsnödvändig. Men i storstäderna med sina tunnelbanor och spårvagnar är läget ett annat. När dessa städer växer behöver antalet bilar per invånare minska för att hantera bristen på utrymme. Det innebär att samma bil behöver användas av fler. Det är bildelning.

Bildelning finns redan idag, både i små och stora städer, i form av hyrbilar. Verksamheten växer något snabbare än de flesta andra branscher, vilket är ett tecken på att många är beroende av att kunna förflytta sig. En hyrbil används de flesta av dygnets timmar, i jämförelse med en privatägd bil som bara används någon enstaka timme per dygn.

Regeringen vill ha nya lösningar för att minska antalet privatbilar i storstäderna. Nyligen presenterades den statliga utredningen Motorfordonspooler i syfte att gynna så kallade bilpoolstjänster. Utredningen slår fast att det finns ett stort behov av bildelning och att ökad bildelning har en viktig roll att spela i omställningen till ett hållbart samhälle. Men utredningens förslag är otydligt på vissa punkter och förslaget behöver följas en fördjupad diskussion om hur bildelningen ska växa, inte bara bilpoolerna. 

Vi anser att inom bildelning ingår biluthyrning, bilpooler och samåkningstjänster samt annat som hjälper människor att transportera sig. Flera bilpoolsföretag har försökt att etablera sig på den svenska storstadsmarknaden under senaste åren, men har haft svårt att driva verksamheten uthålligt på grund av svag lönsamhet. Samtidigt har bildelning genom traditionell biluthyrning haft en stadig tillväxt, såväl i storstäder som i mindre kommuner.

Biluthyrningen i Sverige finns i hela landet och har över 40 000 bilar. Bilpool finns idag bara i Stockholm och Göteborg. Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna tycks ha bestämt sig för att bilpooler är trendigt och ska gynnas. Men inte biluthyrning. Om bildelning genom hyrbilar missgynnas bromsar det omställningen mot ett mer hållbart samhälle och minskar tillgången till prisvärd mobilitet, särskilt utanför storstäderna. Det innebär också ännu en gång att storstäder gynnas på bekostnad av sådant som förbättrar levnadsvillkoren utanför städerna.

Vi förstår att dessa politiker egentligen har en god övergripande ambition att stimulera bildelning och underlätta att leva utan att äga en egen bil. Men vi tror inte att lagförslaget löser lönsamhetsproblemen hos bilpoolsföretagen, och inget tyder på att de kommer att göra bildelning tillgänglig utanför stora städer. Det ser nämligen likadant ut i de flesta länder: bilpooler gör förluster och många lägger ner, de finns bara i storstäder. 

Biluthyrning är ekonomiskt hållbar – flertalet biluthyrare har drivits lönsamt i flera decennier – miljömässigt hållbar med nya fordon, senaste reningstekniken och en stor och växande andel miljöfordon. 

Statens utredning glömmer bort nästan hela Sverige, men gynnar inte ens storstäderna. Den bör ses som ett diskussionsinlägg istället för ett färdigt förslag. Inriktningen att öka bildelningen är bra, men uppnås bäst om alla former av bildelning släpps fram – i hela Sverige.