Tänkte att jag skulle lyfta ett ämne som förmodligen berört oss alla, mer eller mindre, nämligen besök hos frisören.
Vi kvinnor kanske mer i synnerhet. Vad händer när vi blir missnöjda och besvikna på resultatet? Vem har rätten att avgöra om arbetet frisören gjort är till belåtenhet, kunden eller frisören eller till och med salongsägaren?
I fallet jag kommer att nämna, så är det tydligen salongens ägarinna som avgjort om min dotter ska vara nöjd eller inte. Hon bokade tid hos en för henne ny frisörska, gick dit och visade bild på hur hon ville ha håret, ville att hennes utväxt skulle få vara intakt bland annat. Men det fick hon inte.
Håret blev en nyans av randigt och fulgul, långt ifrån vad man kommit överens om innan. Dottern blev jätteledsen över resultatet, och ville ha en del av pengarna tillbaka, man kan ju tycka att det är hon som ska avgöra hur bra eller dåligt resultatet blev. Hon har bevisligen haft den nyans i håret tidigare som hon ville ha igen.
Men inte då, när vi gick till salongen så beklagade frisörskan att hon inte kunde göra det hon var ombedd att göra, och så skrattade hon åt oss, upprepade gånger.
Till sist blev jag arg, och ifrågasatte varför hon tagit på sig ett arbete hon inte klarat av? Då skrattade hon igen och vidhöll att hon inte kunde bättre.
Vi vet att det är svårt att jobba med blekta hår, och ännu svårare att få det perfekt, men varför försöka när man inte tror att man kan komma i närheten av det resultatet kunden vill ha?
Min dotter är jätteledsen över sitt hår, och sedan vi sett det kan man bara hålla med. Hon vill naturligtvis gå till en annan frisör och göra vad som går att göra för att slippa se ut som hon gör, men ägarinnan av salongen ignorerar henne och tycker att frisörskan uppträtt proffsigt och vill inte ge pengarna tillbaka – inte en enda krona.
Vi har pratat med andra frisörer, och de förstår inte varför hon inte får pengarna tillbaka när hon är så olycklig över hur hennes hår blev? Så VEM ska egentligen avgöra hur lyckat salongsbesöket blir? Är det för mycket begärt att få tillbaka såpass med pengar att man har råd att gå någon annanstans för att försöka hitta en lösning, så man inte behöver vara ledsen och besviken över hur man ser ut?
Proffsigt kan vara att medge att det blev fel, och göra rätt för sig.
Jag tänker vara ärlig och be tjejen som blekte min dotters hår fulgult och randigt om ursäkt för att jag blev arg och otrevlig.
Men ett litet tips; skratta inte åt olyckliga kunder, förmodligen kommer det att komma någon fler.