Framtidssatsa på nattågen till Göteborg istället

Tåget är här för att stanna, satsa på natttågen till Göteborg.

Tåget har äntligen fått sin efterlängtade revansch, tåget är här för att stanna och utvecklas vi bygger och renoverar mer järnväg än någonsin.

Tåget har äntligen fått sin efterlängtade revansch, tåget är här för att stanna och utvecklas vi bygger och renoverar mer järnväg än någonsin.

Foto: ARNE FORSELL

Debatt2020-10-23 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är ingen hemlighet att vi i Miljöpartiet gillar tåg och vi väljer gärna tåg framför flyg. Men vi är och blir fler som vill resa och upptäcka Sverige på ett annat sätt, fler personer än någonsin väljer nu tåg istället för flyg. 

Allt fler personer är medvetna om klimatförändringarna och vill välja bort flyg under rådande pandemi har dessutom inrikesflyget kraftigt minskat så idag tjänar du tid på att ta tåget istället för flyget, frågan är om flyget kommer komma tillbaka på samma volymer som innan pandemin, nu när vi upptäckt att korta möten fungerar lika bra på video. 

Tåget har hittills inte minskat sin avgångar och har idag fler avgångar än flyget och du kommer fram på bättre tider. 



Tåget har äntligen fått sin efterlängtade revansch, tåget är här för att stanna och utvecklas vi bygger och renoverar mer järnväg än någonsin. 



Det är därför oerhört märkligt att vi från övre Norrland snart inte kan ta nattåget till och från Göteborg, (sveriges näst största stad) för att SJ snart slutar trafikera den sträckan.



Detta är inte alls för att sträckan går dåligt utan för att tågbolaget Vy Tåg AB, som ägs av norska staten, har vunnit Trafikverkets upphandling för nattåg på sträckan Stockholm till övre norrland. 



Detta gör tydligen att SJ inte längre tycker att det är värt att trafikera sträckan, eftersom SJ inte längre får köra all nattågstrafik till övre norrlands olika destinationer. 



SJ vill ha hela kakan eller ingen alls, trots att sträckan har finansiering man vill ha monopol. Vy Tåg har heller inte de resurser som krävs för att trafikera sträckan Boden Göteborg som idag trafikeras av SJ, så resultatet blir att trafiken försvinner. 


SJ kommer att ha kvar sträckan mellan Stockholm och Jämtland. 


Direkttåget från Göteborg som idag med nattåget går förbi viktiga turist- och skidorter i övre norrland kommer kräva byte i Stockholm. Smidigheten försvinner och all trafik går via Stockholm med krångliga byten som följd. Det kommer bli färre direktåg till vårt län vilket betyder att vi tappar viktiga destinationer för våra turister men även för oss själva. 



Vi ser redan idag att det får konsekvenser för vår hårt ansatta regionala kollektivtrafik, där vi snart måste försvara varenda busslinje för att vi överhuvudtaget skall kunna ta bussen genom vårt län. Med färre tågavgångar så kommer den regionala trafiken att minska. Så viktigt är tåget för oss. 



Konsekvenserna blir tråkiga ur många aspekter för våra turister och för oss norrbottningar och sammantaget är det ett oerhört tråkigt besked. Det behöver bli enklare att resa med tåg, inte tvärtom. Vi vill att fler tar del av vårt fantastiska landskap.