Den förre klubbdirektören Peter Jidström är tillbaka i Luleå Hockey. Han är ansvarig för arbetet med föreningens nya ljud- och ljussystem.

Och han säger att det mesta ser bra ut inför Luleås SHL-premiär mot Brynäs.

– Självklart finns det vissa saker som är problematiska i ett sånt härstort projekt. Men det ser ut att allt kommer vara löst till premiären. I stort har allt gått jättebra. Vi är väldigt nöjda, säger Jidström.

Artikelbild

Han sitter på läktaren i hemmaarenan. Där bjöds publiken vid tisdagens match mot Björklöven på en förhandstitt inför det som kommer.

– Vi bjöd på en teaser på tio sekunder och publiken började applådera. Det kändes riktigt roligt. Men det var fem procent av vad som kommer hända på lördag.

Jidström säger att "arenaupplevelsen kommer bli unik".

– De säger att det inte finns någon som har samma teknik som oss, om man jämför med arenorna i Europa. Hartwall arena har en otroligt fin arena i Finland. Den är större än vår och skapad för stora event. Men teknikmässigt ligger vi före dem. Det är coolt.

Jidström fortsätter:

– Vi hade ett SHL-möte i veckan. Alla andra lagen i elitserien pratar om det här. De kommer följa med sina lag upp och titta på vad vi gjort. Det här en snackis i hela hockeysverige.

Projektansvarige Peter Jidström tror att investeringen och nya arenaupplevelsen ska betala tillbaka sig på sikt.

– Det kommer vara en stor förbättring jämfört med föregående år. Det kommer vara mycket roligare att sitta i arenan än framför tv:n.

– Det vi får uppleva på lördag är nog 30-40 procent av vad jag gissar att vi kommer uppleva om ett eller två år. Det ska vara för tittarna, men det ska också vara för sponsorerna. Vi kan bygga upp nya digitala intäkter kommande år. Vi ska paketera detta så det blir riktigt bra för sponsorerna också.

Hur mycket kommer det öka sponsorintäkterna över tid?

– Om vi lyckas att attrahera fler personer hit, om vi får upp publiksnittet med 300 personer per match, så genererar det 1-1,5 miljoner netto för klubben. Det resulterar i ökade intäkter för restaurangverksamhet

och souvenirverksamhet. Då blir det mer attraktivt för sponsorer att synas. De syns bättre i tv också. Förhoppningen är att vi ska öka omsättningen och börja bygga en riktig kassa igen.

På frågan om han vill tillägga något, så väljer Jidström att berätta om "back tracks".

– Det är spårningssystem. När Johan Harju, för att ta ett exempel, kommer ut genom björngapet så har han en sändare på sig. Då känner kamerorna av honom, de kan följa honom var han än åker. Då kan man programmera så att det sprutar eld bakom skridskorna på honom. Rent optiskt, alltså. När han gör mål så kan vi trycka på 24 på en knapp där uppe. Då kommer ice projection följa honom till båset hela vägen. IO framtiden är det också tänkt att ice projection ska kunna skjuta hans statistik i mittcirkeln. Typ hur många mål han gjort.

Kommer det här hända redan nu?

– Nej, jag tror det kommer bli framåt januari.