Luftfartsverket och flygplatsbolaget Swedavia har undertecknat ett avtal som innebär att den fysiska flygtrafikledningen kommer att avvecklas bland annat vid Kiruna Airport. I stället ska flygledningen styras via datakommunikation från Arlanda flygplats. Den typen av lösningar innebär alltid en teknologisk risk för driftssäkerheten.
Kiruna flygplats nyttjas i dag av reguljära passagerarflygplan, men även av ambulansflyg och fjällräddning. Av flygindustrin för köldtester och materialutveckling. Av den amerikanska rymdstyrelsen Nasa för ozonforskning och av den nationella brittiska vädertjänsten Met Office. Av Spaceport Sweden som planerar kommersiella rymdflygningar från Kiruna.
Allihop ska de samsas och vägledas till och från samma flygplats. Som ligger allra längst upp i norra Sverige, där det saknas realistiska alternativ till flyget för alla som någorlunda effektivt vill ta sig söder om länsgränsen.
Den verksamheten har Luftfartsverket och Swedavia bestämt sig för att dirigera från Arlanda via digital bildöverföring tillsammans med radarpresentation, färdplaner, väderinformation med mera.
Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt, och enligt Luftfartsverket ska det vara tekniskt möjligt för flygledarna i Arlanda att överblicka minst lika mycket som det går att göra på plats från flygledartornet i Kiruna.
Men samtidigt som samhället digitaliseras och effektiviseras har också möjligheterna att slå ut viktiga delar blivit större.
Ekots avslöjande om omfattande brister i it-säkerheten över hela Sverige (SR 21/11) borde vara en tankeställare. Med hjälp av säkerhetsexperter identifierade redaktionen över 7 000 digitala styrsystem hos myndigheter, företag och kommuner med uppenbara brister. I fler än 1 000 fall krävdes det inte ens ett lösenord för att ta kontroll över funktionerna.
Cyberattacker blir samtidigt allt vanligare. Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten och Försvarets radioanstalt har konstaterat att intrångsförsök i svenska it-sytem för elnät och kommunikation förkommer varje dag. Varför skulle flygtrafiken i ett strategiskt mycket viktigt område i Sverige vara ett undantag?
Vad händer i Kiruna, som är helt beroende av flygplatsen – och där trafiken är av många olika slag – om fjärrstyrningen slås ut? Är det någonstans det inte är lämpligt att fjärrstyra flygtrafiken så är det vid Kiruna flygplats.