Enligt den senaste resvaneundersökningen som gjordes 2015 så står cyklandet för 14 procent av alla resor som görs i Luleå. Sedan fem år tillbaka mäter kommunen även cykeltrafiken till och från centrum och den ökar något år från år.
– Man ser det också på antalet cyklar som står på Storgatan. Det är oerhört många cyklar som står parkerade när än man kommer, säger Göran Gabrielsson, samhällsstrateg infrastruktur, samhällskontoret vid Luleå kommun.
En och annan av cyklarna som står på Storgatan är övergivna cyklar som lämnats kvar.
– Nog finns de också, men de städas bort varje höst. Men de är många som jobbar i centrum och som cyklar in till stan och ställer cykeln på Storgatan. Sedan är det också många som bor längs Storgatan, säger Göran Gabrielsson.
Kommunen jobbar på att skapa fler cykelparkeringar i centrum. Bland annat tittar de på att skapa cykelparkeringar på parkeringen vid Trekanten, i anslutning till Strand och i parkeringshuset Karpen.
– Tar man bort tre parkeringsplatser för bilar kan man skapa 30 cykelparkeringsplatser. På Trekanten handlar det om att bygga en cykelparkering med tak och i Karpen står de ju inne, säger han.
Han tror inte att de som tar cykeln till jobbet har någonting emot att parkera cykeln några 100 meter från jobbet om den står väderskyddad.
Sedan ett år tillbaka så finns det en parkeringsnorm i Luleå vid nybyggen. Den säger att man måste skapa 25 parkeringsplatser för cyklar per 1 000 kvadratmeter bostadsyta. Det innebär ungefär två cykelparkeringar per lägenhet.