Vattenfall: "Ovanligt med stormar så här års"

7 500 kunder av Vattenfalls kunder saknar i skrivande stund el. Det kan dröja minst ett dygn till innan strömmen är tillbaka.

STRÖMAVBROTT2016-06-09 11:59

Strax före lunch på torsdagen når Norrbottens-Kuriren Roger Lindmark, kommunikationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.

Sedan onsdagsmorgonen har Vattenfalls ledning suttit i krisberedskap.

Vid lunchtid på torsdagen har företaget tio helikoptrar som flyger längs företagets högspänningsledningar för att kartlägga orsaken till störningarna i eldistributionen.

– Vi håller på att gå igenom läget. Det går just nu inte att göra någon rimlig bedömning när strömmen kan vara tillbaka hos alla våra kunder av den enkla anledningen att vi inte vet exakt vad som ska göras och hur lång tid det tar att laga felen. Det kommer säkerligen att dröja till fredagskvällen innan alla felen är åtgärdade, förklarar Roger Lindmark.

När läget var som mest kritisk under onsdagskvällen drabbades uppemot 17 000 kunder av strömavbrottet.

Siffran sjunker dock för var timme som går. I dagsläget har Vattenfall närmare 200 personer som arbetar med stormens efterverkningar.

Personal har flugits in från bland annat Mälardalen för att bistå med röjningsarbetet, där stormfällda träd tas bort från elledningar.

Störningarna i eldistributionen är framför allt koncentrerade till Jokkmokksområdet samt övre Tornedalen, särskilt byarna kring Pajala.

– Det här är inte det största strömavbrottet som Vattenfall drabbats av genom tiderna, men den är det största som drabbat oss under den här tiden på året. Kombinationen av starka vindar och nederbörd är mycket ovanlig i juni. Så här kan det däremot se ut under den sena hösten eller vintern, uppger Roger Lindmark, informationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!