Trafikverket deklarerar att byggstart bedöms kunna ske "först i slutet av planperioden".
– Ja, eftersom det saknas finansiering så kan vi inte göra på annat sätt, säger Trafikverkets kommunikationsdirektör Anna Lihr.
Första spadtaget om 10-13 år, alltså. Regeringen har uttalat att den vill börja bygga under mandatperioden, alltså senast om två år.
Vägslitageavgifter har angetts som ett sätt att betala. Avgiftsformen, som är komplicerad, är inte införd och Trafikverket uppskattar nu kostnaden för Norrbotniabanan till 30 miljarder kronor, mot tidigare 23-26 miljarder. En utredning av vägslitageavgifterna ska vara genomförd innan årets slut.
Men är det något Trafikverket vill lägga pengar på så är det underhåll, inklusive det eftersläpande.
– Det är alldeles riktigt, vi behöver ta hand om det vi har idag, säger Anna Lihr.
Sett mot underhållsbehovet, och att tidigare utlovade projekt ska ha pengar, är utrymmet för nya projekt begränsat, hälsar verket till regeringen.
I den nu gällande nationella planen, för 2014-2025, finns inte Norrbotniabanan med. Inklusive uppräkning innehåller planen andra satsningar för 522 miljarder kronor, plus 81 miljarder från bland annat banavgifter samt intäkter och lån med koppling till trängselskatter.
Behoven är långt större, för att klara underhållet krävs enligt Trafikverket ytterligare 10-12 miljarder kronor. Varje år. Till sist får regeringen skaka fram mer pengar, eller stryka i listan.