Det bor över 51000 barn och unga mellan 0-19 år i Norrbotten. Och precis som på andra håll i Sverige så visar undersökningar att ohälsan bland denna åldersgrupp ökar, inte minst den psykiska ohälsan där Norrbotten har oroande siffror.
Nu tas ett krafttag i Norrbotten för att vända trenden.
Norrbottens Kommuner, Region Norrbotten och Luleå Tekniska Universitet hoppas genom samverkan i den nystartade Hälsoskolan i Norrbotten att hitta ett fungerande samarbete som ska mynna ut i en samverkansorganisation med aktörer som redan idag arbetar för att främja barn och ungas hälsa och lärande. Ambitionen är också att arbetet ska resultera i ett systematiskt arbetssätt som håller över tid.
De som direkt berörs har en viktig roll att spela.
– En sak tror jag är avgörande, om det här ska vara hållbart i längden så ska de som det gäller vara med. Barn och unga ska komma till tals och också vara med i utvecklingen, säger Catrine Kostenius, professor i hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitet, som anställts som Flexit-forskare av Norrbottens kommuner med stöd av Riksbankens Jubileumsfond.
Hon har forskningsfokus på hälsofrämjande arbete i Hälsoskolan i Norrbotten. Bland annat kommer hon att tillsammans med skolsköterskor och elever undersöka möjligheterna för hur de hälsosamtal eleverna har i skolan kan ingå i skolans systematiska utvecklingsarbete.
– Vi vet att hälsa främjar lärande och att en god lärandemiljö i skolan också främjar hälsan, det utgår vi från i vårt arbete, säger Catrine Kostenius.
Det görs en hel del redan i dag – men ofta blir det mindre hälsoprojekt som inte blir del av ordinarie verksamhet. Nu tas ett bredare grepp.
– Många gånger arbetar olika aktörer på sin egen kant men genom den här armkroken får vi till en unik samverkan med brett perspektiv för våra barn och ungas bästa i hela länet, säger Agneta Granström, regionråd vid Region Norrbotten.