På kurs mot ett yrkesförarbevis

Åkeribranschens chaufförer måste skaffa yrkesförarbevis. Utan beviset är det färdigkört.

Hög tid. På väg mot ett yrkesförarbevis. Innan mitten av september måste alla yrkesförare av godstransporter sätta sig på skolbänken för en basutbildning.

Hög tid. På väg mot ett yrkesförarbevis. Innan mitten av september måste alla yrkesförare av godstransporter sätta sig på skolbänken för en basutbildning.

Foto: Linda Wikström

Luleå2015-12-28 16:00

Videon är inte längre tillgänglig

Lagen om förarbeviset trädde i kraft redan 2008 men branschen har haft ett långt uppskov fram till nu. Men nu är sanningens minut. Innan den tionde september nästa år måste alla ha gått igenom en 35 timmar lång utbildning i olika kriterieområden för att få beviset. Har man inget bevis får man inte fortsätta köra. Bussbranschen var färdigutbildad i september i år. Godssidan är nu i fokus.

Mats Öhrlund, ordförande i BDX Norrbotten och tillika åkeriägare, välkomnar EU-direktivet som är tänkt att ge alla yrkesförare en basutbildning inom fem viktiga kriterier:

– Jag tycker det är bra, det är aldrig fel med repetitioner och man får lära sig saker som man inte visste om eller tänkt på. För BDX del kan jag säga att vi är bra på väg med utbildningen. Men jag har väl känslan att det finns företag där det är lite fem i tolv. Det kommer nog att bli en anstormning mot sommaren för att man ska hinna bli klara, säger Öhrlund.

I hans eget företag har man betat av de olika utbildningskriterierna under helger sedan i november och man beräknar vara klara i februari. De fem kriterieområdena är sparsam körning, gods och transport, lagar och regler, ergonomi och hälsa samt säkerhet och kundfokus:

– Sparsam körning exempelvis, handlar om att genom ett optimalt körsätt kunna sänka bränsleförbrukning, det kan faktiskt minska förbrukningen med 7-10 procent vilket ju är bra både för miljön och företagens ekonomi, konstaterar Mats Öhrlund.

– Hälsa och ergonomi, ja där är det ju bra att lära sig om hur man kör avslappat och hur man rör sig och vikten av att äta rätt, säger Mats Öhrlund.

Men han pekar också på problem. Att vissa åkerier inte skickar sina timanställda förare på utbildningen vilka då själva måste betala utbildningen som kostar 8 000 kronor:

– Det kan bli problem för branschen när det gäller att kunna nyttja extraförare. Kanske är det främst förare som är nåt år över pensionen som inte vill kosta på det. Det innebär att man inte har nog med förare att ta till vid toppar, befarar Mats Öhrlund. I hans eget företag har man dock kostat på utbildningen för extraförare.

– Sen är kriterierna för den här utbildningen som huggna i sten. Det hade varit ett önskemål från branschen att vi till viss del fått välja egna avsnitt som är viktiga just för den verksamhet som företagen i fråga bedriver. Till exempel för de som kör tankfordon med mera, säger Mats Öhrlund som hoppas detta kan tillgodoses framgent vid fortbildningar.

Yrkesförarbevis

Lagen berör förare av transporter med fordon som kräver körkortsbehörigheten C, CE, D eller DE och innebär krav på en grundutbildning, som efter godkänt prov leder till ett yrkeskompetensbevis. Det gäller i fem år. Sen krävs fortbildning vart femte år för att förnya beviset. Kraven på yrkesförarkompetens gäller i alla EU-länder samt i Norge, Island och Liechtenstein

Kravet på grundutbildning och prov gäller inte de förare som hade behörigheterna C, CE, D eller DE innan lagen trädde i kraft, däremot ska de gå återkommande fortbildningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om