Magnus Larsson var på väg hem till Luleå efter en visit i Malmö. Men när han och hans kompis klev på första flyget till Stockholm plingade det till i högtalarna på planet. Anslutningen som skulle gå vid 9.30 på morgonen till Luleå, från Stockholm, var inställt på grund av personalbrist meddelande flygbolaget SAS.
Väl på Arlanda får de knapphändig information, och all information de fick var inte helt korrekt. Vännerna erbjöds nämligen att ta bussen de dryga 90 milen det är mellan Stockholm och Luleå – en sträcka som skulle ta sex timmar enligt SAS.
– Jag vet inte var de fick sex timmar ifrån. Vi förklarade att det tar drygt fyra timmar mellan Umeå och Luleå, då började personalen skratta och sa: "Oj, är det så. Det visste jag inte", säger Magnus Larsson och skrockar när har berättar om händelsen.
Magnus Larsson och hans kompis fick även några andra erbjudanden. Antingen kunde de åka tillbaka till Malmö och vänta där, eller så kunde de stanna i Stockholm – i två dagar.
– Alla SAS:s flyg till Luleå var tydligen fullbokade, säger Magnus Larsson.
Vännerna valde i slutändan bort den "sextimmars" långa bussturen, och den två dagar långa väntan, och bokade i stället ett nytt fly – med ett annat bolag – till Skellefteå.
– Kundservicen har överlag varit ganska dålig. Vi har fått söka information och ersättning själv via deras hemsida, säger Magnus Larsson.