Tvisten kommer i bakvattnet efter den renovering av Pontusbadet, som gjordes sommaren 2016.

En viktig del i arbetet var inköp av klinkerplattor som hade samma mönsterläggning som Pontusbadet hade före renoveringen, eftersom badhuset är byggnadsminnesmärkt.

Luleå kommun upphandlade Höganäs, som i sin tur anlitade en underleverantör.

När renoveringen gjordes avslöjades dock att materialet i klinkerplattorna inte höll måttet. Detta i samband med att ett antal plattor lades ut på en provyta.

Plattorna hade fel mått, de var skeva och leveransen var försenad.

Därför godkände inte Luleå kommun leveransen. För att säkerställa öppningen av Pontusbadet tvingades Luleå kommun göra en ny beställning av plattor. Den gjordes ur Höganäs standardsortiment.

Luleå kommun ville därefter reklamera de 200 kvadratmeter undermåliga plattor man köpt, men enligt kommunen har Höganäs inte accepterat det.

Därför slutar nu debaclet med en stämning på 803 000 kr.

– Kommunikationen mellan oss har brustit och det är synd att vi inte har kunnat komma överens. Det enda som återstår för oss i detta läge är att stämma dem för fel i vara och kontraktsbrott, säger Jesper Klefsjö, avdelningschef investeringsavdelningen stadsbyggnadsförvaltning.