Livet synliggörs i pjäsen "Döden"

Det är närmast en totalupplevelse Ung Scen Norr bjuder den unga publiken i sin nya föreställning "Döden".

Livet och döden. I Ung Scen Norrs nya föreställning "Döden" är det snarare livet som synliggörs, menar Kurirens recensent Eva Åström.

Livet och döden. I Ung Scen Norrs nya föreställning "Döden" är det snarare livet som synliggörs, menar Kurirens recensent Eva Åström.

Foto: Marcus Hagman

Recension2017-10-04 16:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ämnet låter förvisso tungt och sorgligt, istället bjuds en livsresa genom kropp, tid och rum med publiken som medskapare.

Här finns ingen scen. Ingen ridå. Ingen som uppträder och väntar sig applåder. Iförda hörlurar, fotskydd och vit kroppsoverall förs publiken in i ett tomt, vitt rum. Och här börjar vi alla att agera, tillsammans, utifrån de instruktioner som ges i hörlurarna. Vi lyfter en arm. Vi lyfter den andra armen. Vi andas. Vi uppmanas att tänka en ny tanke vi aldrig tänkt. Vi faller, andra inte. Ibland ska man blunda, andra gånger ta en okänd människas hand eller titta varandra i ögonen en hel minut och sedan vinka farväl. Ibland rör vi oss i takt, ibland i otakt, utifrån de olika instruktioner som ges.

Det hade kunnat vara otäckt och obekvämt, istället växer en meditativ känsla av tillit fram i detta rum som under föreställningens 50 minuter endast andas trygghet. Kanske för att denna niondeklass sedan länge känner varandra, eller kanske är det helt enkelt konceptet som frambringar denna tillförsikt. Egentligen spelar det ingen roll just där och då. 30 olika individer upplever något tillsammans, om än olika. För visst fnissas det ibland. Situationen är inte något man gör till vardags.

Och så var det detta med döden. För alla marscherar vi steg för steg mot slutet samtidigt som en miljoner celler dör varje dag i vår kropp. Men istället för att döden skulle kunnat bli den tongivande följeslagaren är det snarare livet som synliggörs. Det är vackert.

Eller som några i publiken sammanfattade; "Det här var konstigt, men kul".

Teater

Döden Koncept, manus, regi, koreografi, ljus, scenografi: Mattias Lech och Lisen Ellard Medverkande: Nora Bredefeldt och Jonas Hellman Driessen Teknik: Christian Lidman Sandenskolan, Boden, tisdag 3 oktober, klockan 10
Läs mer om