I Piteå pågår forskning med syftet använda förnybara bränslen istället för fossila. Mest känt är projektet där man tillverkar bilbränsle. Det sker genom att förgasa svartlut, en rest från massa- och pappersbruk. Volvo hakade på och tog fram ett antal lastbilar för tester av bränslet, kallat Bio DME. Till skillnad mot vissa bränslen där man använder en viss andel förnybart bränsle och resten fossil diesel så handlar det i detta fall om 100 procent förnybart drivmedel.
I november förra året meddelade LTU Green Fuels, dit forskningen hör, att samtliga 18 anställda varslats om uppsägning. Pengarna kommer att ta slut den 31 maj 2016.
Sedan dess har ansträngningar gjorts för att få fram ny finansiering. Den sista februari lämnas en ansökan in till Eranet, en sammanslutning av europeiska energiforskningsfinansiärer.
– Vi jobbar för fullt med det, säger Rikard Gebart, forskningsansvarig vid LTU Green Fuels.
Den ansökan är bara första steget, efter en gallring hoppas LTU Green Fuels få lämna in en fullständig ansökan.
Planen är att kunna driva ett nytt forskningsprojekt från 1 januari 2017 och under tre år. I nuvarande omfattning krävs då 36 miljoner kronor per år.
– Men vi behöver en bryggfinansiering för att klara tiden innan dess. Där hoppas vi på staten, Energimyndigheten, säger Rikard Gebart.
Energimyndigheten är för övrigt med i Eranet. Förhoppningen är att forskningen leder fram till kommersiell tillverkning av drivmedlet.
Sverige har målsättningen att ha ett fossilfritt transportsystem 2030.