Ger nytt liv åt Siebel på Norrlandsoperan

Mezzosopranen Solgerd Isalv från Råneå har gjort karriär i Tyskland. Nu återvänder hon norrut för att sjunga Fausts glömda aria.

Återvänder till Sverige. I höst återvänder mezzosopranen Solgerd Isalv från Råneå till Sverige för att sjunga Fausts glömda aria på Norrlandsoperan i Umeå.

Återvänder till Sverige. I höst återvänder mezzosopranen Solgerd Isalv från Råneå till Sverige för att sjunga Fausts glömda aria på Norrlandsoperan i Umeå.

Foto: Gerhard Michael

Opera2017-08-26 06:00

– Ärligt talat hade jag inte så stora förhoppningar om att få rollen, jag trodde nog inte att jag var på Sverigekartan längre. Så det känns väldigt kul! Närmare hemma Råneå kan jag inte sjunga opera än i Sveriges nordligaste operahus, säger Solgerd Isalv.

Mezzosopranen från Råneå har främst stått på tyska scener under sin karriär, men på hemmaplan är hon något av en doldis. Det kan komma att ändras i oktober när hon kommer till Norrlandsoperan för sjunga Siebels glömda aria i operan Faust. Stycket som skrevs för urpremiären i Paris 1859 uppfördes aldrig och brukar vanligtvis ersättas eller strykas helt. Nu får det nytt liv i operan som regisseras av Eva-Maria Melbye.

– Det är väldigt roligt att de valt ett sådant synsätt för operan, säger Solgerd, som också ser fram emot att få återse en gammal bekant i dirigenten Eric Solén. Han dirigerade mig i min allra första roll i Tyskland och vi har inte jobbat tillsammans sedan dess, så det blir spännande! Det känns skönt att Eric också har en tysk karriär. Vi är nog vana vid samma sätt att jobba och har säkert lika referenser, säger hon.

Sedan hon flyttade till Berlin 2011 har Solgerd byggt upp en rejäl resumé i Tyskland och till vardags är hon anställd på Statsoperan i Nürnberg. Till skillnad från i Sverige, där man gör en produktion i taget, är det repertoarteater som gäller. Det betyder att produktionerna löper parallellt och de anställda måste växla mellan en rad olika roller.

– Förra hösten till exempel sjöng jag Mozarts ”Figaros bröllop”, ”Wagners Götterdämmerung”, ”Pinocchio” som barnopera och operetten ”Läderlappen” – samtidigt. Det var en utmaning! ler hon.

Men det höga tempot har gett en ordentlig rutin och snabbat upp hennes utveckling enormt, menar Solgerd.

– Varje dag repar du en sak på morgonen och sjunger något annat på kvällen. Man måste helt enkelt hoppa i kallt vatten, det finns inte tid för ågren. Dyker det upp problem måste du lösa dem direkt och det finns inte många ursäkter för att inte sjunga. Det har varit otroligt välgörande för mig, säger hon.

I höst ser Solgerd fram emot att prata svenska på jobbet, något hon inte gjort på länge.

– Man tappar snabbt kontakten med branschen när man jobbar utomlands. Men det är rätt skönt, jag känner mig befriad från förutfattade meningar och känner inte så mycket prestige. Det ska bara bli roligt! säger hon.

Jobbet i all ära, men det finns annat Solgerd ser fram emot att återvända till i norr:

– Familjen givetvis. Och det låter kanske fånigt, men jag ser också väldigt mycket fram emot det svenska kustklimatet - och kanelbullar som smakar kanelbullar!

Operan Faust

Faust är en fransk opera i fem akter av Charles Gounod från 1859. Den har ett libretto av Jules Barbier och Michel Carré efter Goethes Faust.

Huvudpersonen i operan är en sägenomspunnen gestalt från medeltiden, dr Johann Faust, beskriven som en bedragare och ansedd förstå svartkonst. Faust skall ha dött ca 1540 under mystiska omständigheter och det är den händelsen som är orsak till att sägnen blev omtalad. Han lär ha sålt sig själ till djävulen som till slut hämtade honom.

Gounod hade redan 1839 beslutat att skriva en opera på Faustmotivet men det skulle dröja 20 år innan den blev verklighet. Verket skrevs ursprungligen som sångspel med talad dialog. Musiken komponerades huvudsakligen åren 1857-1858.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!