Flygfotografen arbetade med planet

Kim Ruben Fjeldstad som har fotograferat bilden ovan hade också en relation till det havererade flygplanet. "Det här känns självklart starkt", säger han.

Personligt. Kim Ruben Fjeldstad har själv flugit med det havererade planet ett flertal gånger och han arbetade på flygplatsen i Tromsö där planet var stationerat. Därför kom nattens haverirapport som en chock för honom.

Personligt. Kim Ruben Fjeldstad har själv flugit med det havererade planet ett flertal gånger och han arbetade på flygplatsen i Tromsö där planet var stationerat. Därför kom nattens haverirapport som en chock för honom.

Foto: Privat

Gällivare2016-01-08 11:15

Videon är inte längre tillgänglig

I juli 2014 befann sig alla West air Europes tre plan av typen Bombardier CRJ200 PF på Tromsö flygplats. Med ett gediget flygintresse missade inte Kim Ruben Fjeldstad tillfället att fotografera dem alla tre.

Inte nog med att han fotograferade de aktuella planen så hade han under flera år även arbetat med dem. Däribland det nu havererade flygplanet.

– Jag har varit med och flugit i cockpit flera gånger och när jag arbetade på flygplatsen i Tromsö så lastade vi in och ur post, säger Kim Ruben Fjeldstad.

Även om han själv inte längre arbetar kvar på flygplatsen i Tromsö så har han vänner som är piloter i West air Europe. Därför blev han extra orolig när han hörde talas om haveriet.

– Jag mådde självklart lite dåligt när jag såg att de hade störtat. Det känns starkt, säger Kim Ruben Fjeldstad.

Både Kim och hans familj är rejält flygintresserade. Flera av hans familjemedlemmar är piloter och själv har han arbetat som kabinpersonal bland annat åt Norwegian samt på flygplatsen i Tromsö, där det havererade planet var stationerat.

Han har därför god kännedom om flygplanets historia. Tidigare var det ett passagerarplan som tog uppemot 50 passagerare och flög för tyska Lufthansa.

– Duxen som vi kallar planet var det första i serien som byggdes om till fraktplan. Det finns bara tre stycken i hela världen som är byggda för frakt och alla var baserade i Tromsö, säger han.

Såvitt han vet så upplevdes flygplanstypen som stabila.

– De är väldigt stabila och det är flyg som tål mycket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om