– Om vi kan läsa ut information ur den kommer vi att få svar på många frågor, säger Jonas Bäckstrand, ordförande för Statens haverikommission.
Flygplanet har två svarta lådor som egentligen är orangea till färgen, berättar Jonas Bäckstrand.
– Vi har hittat den ena och den är väldigt skadad. Vi håller på att undersöka den och tror att den är komplett och det gör att vi tror att vi ska kunna läsa ut information från den trots att den är kraftigt demolerad, säger han.
Lådan kommer att transporteras till ett laboratorium där man ska försöka läsa ut information ur den.
– Vi tror att det ska lyckas men vi vet ju inte.
Den låda som har hittats är den så kallade FDR - Flight Data Recorder, som innehåller tekniska uppgifter om flygningen.
– Det finns en annan så kallad svart låda som är en cockpit voice recorder. Den spelar in vad som sägs i cockpit. Den har vi inte hittat. Vi har hittat delar av den men inte den del som innehåller minnesfunktionerna. Men arbetet med att hitta den fortsätter.
Om det går att läsa ut information ur den svarta låda som har hittats, kommer många frågor att bli besvarade, enligt Bäckstrand.
– Då kommer vi att veta hur flygplanet flög före och fram till olyckan. Vi kommer att få veta frågor om styrsystem eller motorer eller annat. Alla instrument registreras i den här lådan så vi kommer att få veta väldigt mycket saker.
Men enligt Bäckstrand kommer det att dröja "någon eller ett par veckor" innan haverikommissionen har den informationen.
Det är än så länge inte bestämt om lådan skickas till ett laboratorium i Sverige eller utomlands.
– Det finns vissa faciliteter i Sverige men ganska begränsat så det kan lika gärna bli utomlands. Vi samarbetar med våra motsvarigheter i andra länder så vi kommer möjligen att utnyttja deras resurser. Jag kan inte säga nu vart den ska skickas men det kan bli England, Frankrike, USA eller Kanada.
Under söndagen kommer arbetet med att leta efter den andra svarta lådan, CVR-en, fortsätta. Under lördagen pumpades 1300-1500 liter bränsle och vatten upp ur den krater som bildats vid kraschen.
– Det gör att det kommer att vara lättare för oss att komma åt vrakdelarna under dagen idag.
Polisen kommer att "kraftsamla" under söndagen för att söka efter kvarlevorna av besättningen, berättar Patrik Ström, kriminalinspektör.
– Vi har ju två liksökshundar uppe på platsen så att de kan märka effektivt idag för att försöka se om vi hittar kvarlevor av besättningen. Vi har goda förhoppningar men det som ställer till det är att vi har mellan 25-30 minusgrader på natten så allting fryser fast. Alla vrakdelar och allting får man ta lös med spett. Det försvårar naturligtvis arbetet. Men det är kraftsamling idag för att försöka nå framgång för att vi vet att vi får snö imorgon. I samband med snöfall kommer ofta vind också. Och det är ju naturligtvis inte vad vi hade önskat oss.
UPPDATERAD 13.00: Kuriren är på plats i Ritsem och kan nu publicera exklusiva bilder på de vrakdelar som hittillls har bärgats från haveriplatsen. Det hittar du i bildvisaren ovan.
Norrbottens-Kurirens Kiruna-reporter Mattias Forsberg är på plats i Ritsem.
Hur ser det ut där?
– Det pågår aktivitet men inte så värst mycket här i själva Ritsem. De flyger personal och materiel fram och tillbaka till olycksplatsen, det går helikoptrar hela tiden, säger han.
Vi återkommer med fler uppdateringar.