Lena Hägg Perssons mamma fick ett samtal angående sitt telefonabonnemang i februari detta år. Enligt mamman utgav sig säljaren att vara från Telia, men var i själva verket från ett företag som heter Gothia telecom.
Att det var ett annat företag upptäcktes inte förrän i mitten på mars då en faktura på 695 kronor kom. Mamman skyndade sig att betala eftersom hon alltid varit noga med sina räkningar. Men hon ringde företaget för att avsluta kontraktet eftersom hon ville ha kvar sitt Telia-abonnemang och inte blivit upplyst om att det var ett nytt abonnemang med en annan aktör samtalet gällde.
Men enligt Lena Hägg Persson säger Gothia att ett sådant samtal aldrig ägt rum. Istället har ytterligare en faktura kommit, denna på nästan 3000 kronor, samt ett brev där det står att en uppsägning inte beviljas.
Lena Hägg Persson kontaktade Gothia telecom och bad att få lyssna på inspelningen som hon antogs gjort då företaget ringt hennes mamma. Hägg Persson ville veta när det så kallade kontraktet börjat gälla. Någon sådan inspelning fanns inte, sade man på telefonföretaget.
– De sa inte åt mamma att de spelar in men det brukar de ju alltid göra, säger hon.
Lena Hägg Persson säger att mamman är pigg och alert och har arbetat på bank hela sitt liv. Men ett treårigt kontrakt med Gothia är inte vad hon sagt ja till.
– Jag har googlat företaget och de verkar rikta in sig mot äldre människor, säger Lena Hägg Persson.
– Jag blir så förbannad. Man ringer inte och utger sig för att vara från Telia när man inte är det.
Lena Hägg Persson och hennes mamma har anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden.
Anna Lindström är jurist på Konsumentverket och säger att de har fått flera anmälningar om Gothia telecom.
– Vi hade ett ärende föregående år då Gothia utgav sig för att vara konsumentens nuvarande operatör. I vissa fall lämnade de vilseledande påståenden som att Telias kopparledningar skulle upphöra och sa att "du måste tacka ja till ett avtal med oss om du vill behålla din hemtelefon". Ärendet resulterade i ett föreläggande som de skrev under. Men vi får fortfarande likartade anmälningar. Vi har lämnat över ärendet till Konsumentombudsmannen för vi anser att de överträtt föreläggandet, säger hon.
Kuriren har sökt Gothia telecom sedan i tisdags men de har valt att inte svara.
0970-12092