Flygskatteutredningen ska till papperskorgen

Vi vet att införandet av en skatt på flyg­resor vore ett allvarligt avbräck för besöksnäringen, skogs­industrin, stålindustrin och alla andra verksamheter som är beroende av goda kommunikationer.

Flygskatten. Kan fara och flyga.

Flygskatten. Kan fara och flyga.

Foto: Varfjell, Fredrik

Politik2016-12-01 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

I går presenterades utredningen om beskattning av flygresor, som beställdes efter att försöken att stänga Bromma flygplats hade gått i stöpet. Men någon upprättelse blir det antagligen inte för statsminister Stefan Löfven (S), som verkar inställd på att köra huvudet i väggen i riksdagen, där regeringens landsbygdsfientliga idéer saknar parlamentariskt stöd.

Att Alliansen och Sverigedemokraterna är motståndare till den skadliga flygskatt som regeringen går och filar på har länge varit uppenbart. Så frågan är varför regeringen fortsätter att ränna rakt in i bergväggen.

Motståndet finns för all del inte enbart hos oppositionen i riksdagen utan även bland en lång rad socialdemokratiska kommunalråd runtom i landet.

”Jag är starkt kritisk. Vi bor där vi bor och vi har inga alternativ, inga tåg- eller bussförbindelser. Tar jag tåget för ett endagsmöte i Stockholm blir jag borta i tre dagar. En flygskatt skulle slå oerhört hårt mot oss”, sade Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) till SVT Nyheter Norrbotten (30/11)

Regeringens motiv bakom en skatt på flygresor – som initierats av Miljöpartiet och Vänsterpartiet – sägs vara att styra om resandet till mer klimatvänliga alternativ. Det kanske fungerar på det sättet i tätbefolkade länder nere på kontinenten. Men Sverige är ett avlångt och glesbebyggt land.

Inrikesflyget är en samhällsfunktion som är av helt väsentlig betydelse för norrbottningarna. Även om Norrbotniabanan skulle stå färdig om sisådär 20 år så skulle flyget vara den överlägset snabbaste förbindelsen till Stockholmsregionen och Arlanda, som är Norrbottens dörr mot omvärlden.

Vi vet att införandet av en nationell skatt på flyg­resor vore ett allvarligt avbräck för besöksnäringen, skogs­industrin, stålindustrin och alla andra verksamheter som är beroende av goda kommunikationer. Vi vet också att det oftast inte finns något realistiskt alternativ till flyget, varken för dag- och veckopendlare, näringsliv eller semesterfirare. Ändå framhärdar regeringen i att betrakta människors mobilitet bortom storstädernas gränser som ett problem.

Att flyget belastar planeten, genom koldioxidutsläpp från förbränningen av fossilt flygbränsle, är det knappast någon som förnekar. Men då borde man väl koncentrera sig på vad man kan göra för att minska flygets klimatpåverkan, exempelvis genom att underlätta omställningen till bioflygbränsle framställt på skogsprodukter.

Lägg flygskatteutredningen i papperskorgen. Börja i stället om med en utredning om hur omställningen till bioflygbränsle kan göra flyget till ett klimatsmart val.

Ledare