De får skulden för Herculeskraschen

"Det är väl det höyeste fjellet i Sverige?" undrade en besättningsman.
Fjorton minuter senare är alla i det norska planet döda och Kuriren kan nu redovisa varför.

Två av offren efter kraschen med ett norskt Herculesplan på Kebnekaise har nu identifierats, uppger Försvarsmakten.

Två av offren efter kraschen med ett norskt Herculesplan på Kebnekaise har nu identifierats, uppger Försvarsmakten.

Foto: Försvarsmakten

Luleå2013-08-27 06:00

Slutsatserna framgår av Statens haverikommissions hemligstämplade slutrapport om Herculesplanet som kraschade i Kebnekaise. Tidigare har delrapporter lämnats.

Besättningen gjorde felbedömningar och trafikledarna borde väglett den bättre. Men de arbetade med den kunskap de hade och besättningen hade instrument som gick att misstolka så slutomdömet är kritik av Norska Luftförsvaret och Luftfartsverket i Sverige.

"Det är dessa svagheter och inte enskilda individers misstag som bedöms vara grundorsaken till olyckan", skriver Haverikommissionen.

– Det är sekretess på rapporten. Vi kommer inte att kommentera den i det här läget, säger utredningsledare Agne Widholm.

Opålitligt

Vid olyckan 15 mars 2012 omkom samtliga fem besättningsmän omedelbart.

Det norska planet deltog i militärövningen Cold response. Klockan 13.40 startar planet från Evenes flygplats i Nordnorge. Planet ska till Kiruna och minuterna innan kraschen begär besättningen att få göra en visuell inflygning.

Sikten är dålig.

Av uppsamlade data och ljud framkommer att piloten och befälhavaren diskuterat den höjd de behöver. Utredningen konstaterar att de inte insett faran och bland annat diskuterar hur högt Kebnekaise är. En annan pilot har efteråt förklarat att denne vid en motsvarande flygning ställt in höjden på högsta hindret, Kebnekaise, och sedan lagt till 2.000 fot.

Fel läge

Olycksplanet flög för lågt. Terrängvarningssystemet hade satts i ett läge där innebörden blev att besättningen inte varnades innan planet körde in i fjällväggen. Innan dess lyste ett meddelande om detta val och kommentarer i planet tyder på misstolkning. Norska luftförsvaret hade ingen begränsning av hur det valda läget användes utan flygbefälet fick avgöra. Om systemet ställs i normalläge ges förvarning på 40-60 sekunder.

Flygledarna, i Stockholm och Kiruna, samt besättningen har "inte till alla delar förstått varandras avsikter, heter det i rapporten. Flygledarna hade inte uppmärksammat rätt flygnivå vilket gjorde att planet oavsiktligt klarerades ut i "okontrollerad luft". Besättningen visste inte det.

"Luftfartsverket har inte haft tillräckligt säkra arbetssätt", konstaterar utredarna.

Fakta/ Räddningsarbetet

Haverikommissionen har även utrett räddningsinsatserna:

På grund av militärövning fanns stora resurser, men ledningen var oklar.

Vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral fanns mer kunskap om sjö än flygräddning.

När flygräddningsentralen, efter att haveriet var konstaterat, lämnade över ansvaret till Polisen i Norrbotten rådde oklarheter om det verkligen skulle vara så.

SOS Alarm dröjde med att larma Polisen och sjukvård.

Polisen i Norrbotten reagerade sent.

Kontakterna med anhöriga var bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om